Tesla-fabriek in Berlijn loopt forse vertraging op

De Amerikaanse Sturm und Drang is gebotst op een muur van Duitse administratie…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 06 mei 2021
  • Sector

In 2019 besliste Tesla om zijn eerste Europese Gigafactory te gaan bouwen in de buurt van de Duitse hoofdstad Berlijn. Al gauw stootte het project op lokaal protest, in de eerste plaats van milieubewegingen. En hoewel de rechtbank de autobouwer vrij snel weer toelating gaf om verder te bouwen, lijkt de fabriek nu in de laatste rechte lijn naar de finish te stranden. Er zijn namelijk twee problemen opgedoken: ten eerste is de Duitse overheid plots niet meer zo scheutig om Tesla de toelating te verlenen om auto’s te beginnen bouwen, en daarnaast loopt de constructeur vertraging op met de bouw van een batterijfabriek vlak naast de autofabriek in Berlijn, ook weer omdat de overheid treuzelt met het uitreiken van de nodige vergunningen. Het uitstel loopt al op tot meer dan een half jaar: oorspronkelijk zouden de eerste Europese Model Y’s in juli van dit jaar van de band moeten rollen, maar ondertussen is de geplande opstartdatum verschoven naar “begin 2022”.

Partijdige pers

Tegelijk heeft de Duitse zakenkrant Frankfurter Allgemeine een merkwaardige oproep gelanceerd aan investeerders om een aanval te openen op het aandeel van Tesla. In een opmerkelijk artikel, dat niet eens als een opiniestuk wordt gepresenteerd, roept de krant Duitse investeerders op om massaal het Tesla-aandeel te gaan ‘shorten’, wat zoveel betekent als speculeren op waardeverlies van een beursgenoteerd bedrijf. De krant vindt dat het Tesla-aandeel overgewaardeerd is omdat de markt “te dom” is om de reële waarde ervan in te schatten. Tegelijk betreurt de krant dat het aandeel van Daimler zeven keer minder waard is dan dat van Tesla, terwijl Mercedes “toch ook mooie elektrische auto’s bouwt”. Het lijkt erop dat de torenhoge ambities van Tesla in Europa te pletter vliegen tegen een muur van Duits industrieel protectionisme…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km