Tesla maakt zijn auto’s volledig zelfrijdend

Tesla gaat voortaan al zijn nieuwe modellen uitrusten met volledig zelfrijdende hardware. Dat kondigde het Amerikaanse merk afgelopen nacht aan op zijn website. De CEO van Tesla, Elon Musk, zet daarmee een belangrijke stap richting volledig autonoom rijden.
  • Bervoets Wim
  • 20 oktober 2016

De Amerikaanse autobouwer Tesla gaat al zijn modellen voortaan uitrusten met de hardware om volledig zelfstandig te kunnen rijden. Op termijn – en als de wetgeving in het land van de koper het toelaat – kunnen klanten de bijbehorende software bijbestellen. De Model S, Model X én de toekomstige Model 3 zouden dan niet alleen volledig autonoom kunnen deelnemen aan snelwegverkeer, maar ook zelfstandig door een stad laveren en parkeren.

Geavanceerde Autopilot

In de eerste plaats zal Tesla een grondige update van zijn “Autopilot”-systeem aanbieden. Daarmee zal een Tesla van rijstrook kunnen wisselen zonder input van de chauffeur, een verkeerswisselaar kunnen nemen en op- en afritten kunnen nemen. Musk lijkt daarmee geen gas terug te nemen nadat de huidige versie van Autopilot na een fataal ongeval in het oog van de storm terechtkwam.

Meer camera’s

Tegen eind 2017 wil Tesla de software klaar hebben om zijn modellen volledig zelfstandig te laten rijden. De hardware daarvoor, die het merk dus nu al klaar heeft, bestaat uit acht camera’s die 360 graden rond de auto en tot 250 meter ver kunnen kijken, twaalf geüpdatete sensoren en een krachtige radar. Om al die data te kunnen verwerken, installeert Tesla een computer die 40 keer krachtiger is dan de vorige. “Een supercomputer in een auto”, aldus Elon Musk.

Van Los Angeles naar New York

Het nieuwe systeem zou volgens Musk dubbel zo veilig moeten zijn als een menselijke chauffeur. “Het uiteindelijke doel is om het systeem tien keer zo veilig te maken”, aldus de Tesla-CEO. Om dat aan te tonen, wil hij eind volgend jaar een Tesla volledig zelfstandig van Los Angeles naar New York laten rijden. De chauffeur zou dan worden afgezet aan Times Square, waarna de auto zich autonoom gaat parkeren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km