Tesla onthult sterke nieuwe batterij

6 keer meer vermogen, 5 keer meer energie en 16 procent meer rijbereik zijn de hoofdkenmerken.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 24 september 2020
  • Elektrisch
Tesla heeft op zijn grote persconferentie “Battery Day” een nieuwe batterij voorgesteld die eind 2021 klaar moet zijn voor productie en waar we het begin dit jaar al eens over hadden. De nieuwe batterij gebruikt cellen die veel groter zijn dan de huidige generatie: elke cel is 80 millimeter hoog en heeft een diameter van 46 millimeter. Ter vergelijking: de cellen in de Model S en X zijn 65 millimeter hoog en 18 millimeter dik, terwijl in de Model 3 en Y cellen van 70 op 21 millimeter worden toegepast. Die dikkere cel biedt dus voordelen op het vlak van ruimtebenutting. Bovendien is de energiedichtheid door een andere chemische samenstelling 5 keer groter en kan de batterij 6 keer meer vermogen vrijgeven – dat heeft Tesla nodig om de Model S Plaid zijn waanzinnige prestatiepotentieel te geven.

Binnen een even groot accupakket zouden de nieuwe cellen vandaag goed zijn voor 16 procent meer rijbereik, terwijl de accu bovendien 14 procent minder zou kosten per kWh opslagcapaciteit dan de huidige generatie batterijen. Let wel: zo’n dikke cel is moeilijker te koelen – de hete kern zit verder weg van de mantel waarlangs de koelvloeistof stroomt. Tesla heeft dat probleem opgelost door de ‘tabs’ (het ‘deksel’ aan weerszijden van de cel) weg te laten dankzij een nieuwe chemische opbouw van de binnenkant van de cel. Daardoor kan deze veel dikkere cel even goed worden gekoeld als de kleinere cellen van de huidige generaties.

De nieuwe cel zou worden toegepast in de eerder vermelde Model S Plaid, de Roadster, de Cybertruck, de vrachtwagen Semi en nog een nieuw model, waar we later op terugkomen…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Tesla / YouTube.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km