Tesla vs Porsche: de oorlog gaat voort

Tesla en Porsche blijven elkaar ‘prikkelen’ met Nürburgring-recordtijden en andere steken onder water.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 23 september 2019
  • Divers

In de week nadat Porsche met veel luister zijn elektrische sportberline Taycan had onthuld, deelde Tesla een paar stevige speldenprikken uit naar de Duitse constructeur. Eerst plaagde Tesla-CEO Elon Musk de Duitse constructeur door een tweet te wijden aan de naamgevingsstrategie voor de Taycan: het topmodel heet Turbo (S). “Euh, Porsche, het woord ‘Turbo’ betekent niet wat jullie denken dat het betekent”, sneerde hij – in een elektrische auto is inderdaad geen sprake van turbo’s.

Een paar dagen later doken op de Nürburgring twee zwaar verbouwde prototypes van de Tesla Model S op, die volgens Autoevolution liefst 20 seconden sneller waren op het circuit dan de Taycan.

Nog niet uitgespeeld

Daarop repliceerde Porsche door te melden dat hun recordpoging was gedaan met een 680 pk sterke Taycan Turbo, maar dat er ook nog een Taycan Turbo S bestaat met 761 pk, waarmee het ook een rondje rond de ‘Ring zou gaan rijden. Tesla liet zich daardoor niet uit zijn lood slaan: “Dit waren onze eerste verkennende rondjes. Volgend jaar komen we terug met een verbeterde versie. We mikken op een tijd van 7 min 05 seconden”. Dat is nog eens 15 seconden sneller dan wat de prototypes van Tesla nu draaien. Als de ontwikkeling van deze bliksemsnelle Model S helemaal af is, dan gaat hij ook effectief in productie, waarschijnlijk in november 2020. “By the way,” knipoogde Elon Musk nog in een tweet, “in ons Nürburgring-prototype staan 7 stoelen”.

Terwijl de Taycan een heel compacte vier- tot vijfzitter is. Wie er ook ‘wint’, dankzij dit duel zullen in de toekomst ook EV-rijders de geneugten van rijden op een circuit kunnen beleven.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km