Test: Fiat New Panda Hybrid, democratische elektrificatie

De beroemde Panda is al 40 jaar lang de koning van de stad én van het veld (of zelfs de bergen) en gebruikte zijn verjaardag om flink wat nieuwe technologie toe te voegen. Een daarvan is een interessante hybride motorversie die we zo snel mogelijk aan de tand wilden voelen… en die je zelf ook mag testen!
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 15 januari 2021
  • Elektrisch

Fiat viert het 40-jarige en rijkelijk gevulde bestaan van zijn Panda op symbolische wijze door zijn gamma te herwerken rond drie koetswerken met elk een heel eigen look (Life, Cross en Sport). Bovendien krijgt hij flink wat nieuwe technologie. Zo verschijnt bijvoorbeeld het nieuwe infotainmentsysteem Uconnect met een aanraakscherm van 7” dat toegang geeft tot een DAB-radio en een Apple CarPlay/Android Auto-verbinding. Praktisch.

Hybrid

Onder de motorkap gaat het goede nieuws verder, want de nieuwe Panda erft daar de hybride motorversie die is ingewijd door de speciale reeks Panda Hybrid Launch Edition die we vorig jaar leerden kennen. Op die manier wordt de technologie nog toegankelijker, want de basisprijs van deze hybride versie gaat nu naar de grens van de 11.000 euro.

Deze hybride aandrijflijn is gebaseerd op de nieuwe 1.0-driecilindermotor van 70 pk uit de FireFly-familie van Fiat. Hij is voortaan gekoppeld aan een alternator-starter en een lithium-ionbatterij die discreet onder de bestuurdersstoel is geplaatst. Die laatste recupereert de energie die normaalgezien wordt ‘verspild’ bij het remmen.

Het is een eenvoudige hybridisering, die de lichte en democratische Panda op het lijf geschreven is. Bovendien blijkt hij bij het gebruik didactisch van aard, want je maakt er al snel spontaan een spelletje van om te proberen het lichtje op het dashboard te doen branden dat aangeeft dat de batterij wordt opgeladen. En dan is er nog de WLTP-gehomologeerde CO2-uitstoot van de Panda, die zakt naar slechts 126 g/km.

Welke voordelen?

Onderweg laten de voordelen van deze hybridisering zich vooral smaken in stadscentra. Wanneer je bij lage snelheden de versnellingsbak in neutraal zet, legt de benzinemotor zichzelf in alle discretie het zwijgen op om de Panda in vrijloop te laten uitrollen zonder een druppel brandstof te verstoken.

Een ander onmiskenbaar voordeel: dit systeem start de verbrandingsmotor op een veel efficiëntere en discretere manier weer op dan met een klassieke starter. Op die manier kom je nooit in de verleiding om het Stop&Start in de stad uit te schakelen zoals in sommige andere stadswagens wel het geval is…

Verder is er nog het kleine duwtje in de rug van de verbrandingsmotor bij het optrekken vanuit de laagste toerentallen. Dat duwtje komt van de alternator-starter en is goed voor 3,6 kW of zo’n 5 pk extra. Natuurlijk is die ‘boost’ vrij subtiel, maar het volle karakter van de motor is wel tof om mee te glijden met het verkeer.

Nog een laatste fijn voordeel aan deze hybride motorversie: ze is standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak (waarvan de hoog geplaatste pookknop perfect in je handpalm past). Een heel zeldzaam gegeven in het stadswagensegment.

Je verbruik drukken wordt kinderspel

Concreet maakt deze hybride technologie het op een voor de bestuurder perfect transparante manier mogelijk om het reële verbruik heel laag te houden. Zonder echt ‘je best te doen’ kom je heel vlot aan het officiële WLTP-verbruik van 5,6 l/100 km. Dat resultaat is des te aangenamer omdat deze compacte hybride technologie geen enkele toegeving vereist op praktisch vlak. De Panda behoudt dus hetzelfde koffervolume en even veel binnenruimte.

Ons verdict

De nieuwe Panda blijft onmiskenbaar de koning van de stad dankzij zijn gekende praktische kwaliteiten zoals zijn onklopbare verhouding afmetingen-binnenruimte-kofferinhoud. De kleine Italiaan doet er voortaan echter nog een schepje bovenop met zijn nieuwe hybride motorversie, die zeer veel waar voor haar geld biedt.


Een test of een offerte?

Zin om zelf de voordelen van deze hybride motorversie te ontdekken? En/of om een offerte te krijgen? Boek dan snel uw testrit en/of vraag uw offerte door hier te klikken:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km