Toekomstige BMW 1-Reeks geeft eerste geheimen bloot

BMW onthult een paar details over de volgende generatie van zijn 1-Reeks. Dat wordt een ‘historische’ nieuwkomer, omdat hij overstapt van achter- naar voorwielaandrijving om meer binnenruimte vrij te maken.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 maart 2019

Toekomstige BMW 1-Reeks geeft eerste geheimen bloot

De derde generatie van de BMW 1-Reeks zit in de laatste rechte lijn van zijn ontwikkelingsfase. Die heeft 5 jaar geduurd en wordt nu afgerond met de laatste tests in het Zuid-Franse Miramas.

“Omgekeerde” architectuur

In tegenstelling tot zijn voorgangers is de nieuwkomer niet langer op een achterwielaangedreven platform ontwikkeld. Hij deelt zijn basis met zijn neven bij Mini en wordt dus een voorwieltrekker. “De BMW 1-Reeks blijft een echte BMW met een heel eigen karakter”, zo benadrukt Peter Langen, verantwoordelijke Rijdynamiek bij de Duitse autobouwer. Voor de meest veeleisende bestuurders blijft echter nog de mogelijkheid om de vierwielaandrijving xDrive te bestellen op de toekomstige 1-Reeks.

Toekomstige BMW 1-Reeks geeft eerste geheimen bloot
Toekomstige BMW 1-Reeks geeft eerste geheimen bloot

Meer ruimte

De technische ommezwaai maakt wel dat de kleine BMW een mooie vooruitgang kan boeken op het vlak van binnenruimte. De beenruimte achterin groeit bijvoorbeeld met liefst 33 millimeter, zo verduidelijkt BMW. Ook de toegankelijkheid van de koffer zou erop vooruit gaan, terwijl het laadvolume zelf met 20 liter toeneemt tot 380 liter.

Toekomstige BMW 1-Reeks geeft eerste geheimen bloot

De krachtigste viercilinder

Tot slot vernemen we nog dat deze toekomstige 1-Reeks BMW’s krachtigste viercilinder ooit zal mogen gebruiken. De tweeliter van de toekomstige BMW M135i xDrive zal namelijk 306 pk ontwikkelen.
BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km