Porsche
De Porsche Cayenne krijgt een derde plug-inhybride motorisatie met 382 kW (519 pk), 750 Nm en 90 km aan elektrisch rijbereik.
Voor het eerst in 10 jaar is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa in 2017 terug gestegen. Welke merken laten de laagste cijfers noteren?
Volgens cijfers van onderzoeksbureau Jato steeg het gemiddelde in 2017 naar 118,1 g/km. In 2007 bedroeg de uitstoot nog gemiddeld 159,1 g/km, in 2016 was dat 117,8 g/km. Jato zegt dat die stijging grotendeels te verklaren valt doordat grote markten geleidelijk hun dieselauto’s inruilen voor benzines, die meer CO2 uitstoten. Ook het toenemende succes van SUV’s wordt aangehaald, die meer verbruiken dan klassieke auto’s.
De Europese doelstelling die de gemiddelde CO2-uitstoot per merk tegen 2021 op 95 g/km wil leggen, wordt daardoor moeilijk haalbaar. Constructeurs zullen hybrides en plug-inhybrides nodig hebben om die doelstelling te bereiken. Volgens Jato is het aandeel “alternatieve brandstoffen” in Europa tussen 2016 en 2017 gestegen van 3 naar 5 procent.
In 2016 liet Peugeot nog het laagste CO2-cijfer optekenen van de 20 meest verkochte merken in Europa. Het succes van de 3008, zijn SUV, met benzinemotoren doet dat gemiddelde terug stijgen van 101,8 g/km naar 104,5 g/km. Daardoor heeft Peugeot de tweede laagste CO2-uitstoot in Europa, na Toyota. De hybridespecialist neemt de eerste plaats over. Volgens Jato neemt Citroën de derde plaats in, met een gemiddelde van 105,5 g/km.
Volkswagen staat op plaats 11, met net geen 120 g/km (119,6 g/km). Het merk wordt gevolgd door Kia (120 g/km). BMW staat als eerste premiummerk op plaats 14, met een gemiddelde van 121,8 g/km.
1. Toyota: 101,2 g/km
2. Peugeot: 104,5 g/km
3. Citroën: 105,5 g/km
4. Renault: 106,6 g/km
5. Suzuki: 114,9 g/km
6. Fiat: 115,6 g/km
7. Nissan: 115,9 g/km
8. Skoda: 115,9 g/km
9. Dacia: 116,9 g/km
10. Seat: 118,1 g/km
De Porsche Cayenne krijgt een derde plug-inhybride motorisatie met 382 kW (519 pk), 750 Nm en 90 km aan elektrisch rijbereik.
Na de GLC is het aan zijn coupéversie om te genieten van de 421 pk en 500 Nm sterke AMG 43-versie, of van de 680 pk en 1.020 Nm van de beresterke 63 S.
We gingen het gesprek aan met de geluidsingenieur op de IAA Mobility 2023.
Onder deze conceptcar op hoogspanning zitten waarschijnlijk enkele details verstopt van de toekomstige Nissan Micra...