Top 10: deze merken stoten de minste CO2 uit

Voor het eerst in 10 jaar is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa in 2017 terug gestegen. Welke merken laten de laagste cijfers noteren?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 april 2018
  • Sector

Volgens cijfers van onderzoeksbureau Jato steeg het gemiddelde in 2017 naar 118,1 g/km. In 2007 bedroeg de uitstoot nog gemiddeld 159,1 g/km, in 2016 was dat 117,8 g/km. Jato zegt dat die stijging grotendeels te verklaren valt doordat grote markten geleidelijk hun dieselauto’s inruilen voor benzines, die meer CO2 uitstoten. Ook het toenemende succes van SUV’s wordt aangehaald, die meer verbruiken dan klassieke auto’s.

De Europese doelstelling die de gemiddelde CO2-uitstoot per merk tegen 2021 op 95 g/km wil leggen, wordt daardoor moeilijk haalbaar. Constructeurs zullen hybrides en plug-inhybrides nodig hebben om die doelstelling te bereiken. Volgens Jato is het aandeel “alternatieve brandstoffen” in Europa tussen 2016 en 2017 gestegen van 3 naar 5 procent.

Peugeot zakt terug

In 2016 liet Peugeot nog het laagste CO2-cijfer optekenen van de 20 meest verkochte merken in Europa. Het succes van de 3008, zijn SUV, met benzinemotoren doet dat gemiddelde terug stijgen van 101,8 g/km naar 104,5 g/km. Daardoor heeft Peugeot de tweede laagste CO2-uitstoot in Europa, na Toyota. De hybridespecialist neemt de eerste plaats over. Volgens Jato neemt Citroën de derde plaats in, met een gemiddelde van 105,5 g/km.

BMW eerste premiummerk

Volkswagen staat op plaats 11, met net geen 120 g/km (119,6 g/km). Het merk wordt gevolgd door Kia (120 g/km). BMW staat als eerste premiummerk op plaats 14, met een gemiddelde van 121,8 g/km.

1. Toyota: 101,2 g/km

2. Peugeot: 104,5 g/km

3. Citroën: 105,5 g/km

4. Renault: 106,6 g/km

5. Suzuki: 114,9 g/km

6. Fiat: 115,6 g/km

7. Nissan: 115,9 g/km

8. Skoda: 115,9 g/km

9. Dacia: 116,9 g/km

10. Seat: 118,1 g/km

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne: een derde plug-inhybride

Porsche Cayenne: een derde plug-inhybride

De Porsche Cayenne krijgt een derde plug-inhybride motorisatie met 382 kW (519 pk), 750 Nm en 90 km aan elektrisch rijbereik.

Mercedes-AMG GLC nu ook als Coupé

Mercedes-AMG GLC nu ook als Coupé

Na de GLC is het aan zijn coupéversie om te genieten van de 421 pk en 500 Nm sterke AMG 43-versie, of van de 680 pk en 1.020 Nm van de beresterke 63 S.

Interview: Bénédicte Le Nindre, de 'klankvrouw' van de Renault-groep

Interview: Bénédicte Le Nindre, de 'klankvrouw' van de Renault-groep

We gingen het gesprek aan met de geluidsingenieur op de IAA Mobility 2023.

Nissan Concept 20-23: toekomstige elektrische Micra?

Nissan Concept 20-23: toekomstige elektrische Micra?

Onder deze conceptcar op hoogspanning zitten waarschijnlijk enkele details verstopt van de toekomstige Nissan Micra...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km