Top 10: dit zijn de duurste auto’s ooit geveild

Met de Ferrari 250 GTO die binnenkort onder de hamer gaat en wel eens een recordprijs kan opleveren, zochten we even op welke auto’s er nog voor astronomische bedragen van eigenaar wisselden op een veiling.

  • Bervoets Wim
  • 22 juni 2018
  • Divers

1. Ferrari 250 GTO (1962): 38,1 miljoen dollar – verkocht door Bonham’s in 2014

De huidige recordhouder is – hoe kan het ook anders – eveneens een Ferrari 250 GTO. Dit exemplaar, met chassisnummer 3851 GT, was voordien 39 jaar in het bezit van dezelfde eigenaar.

2. Ferrari 335 S (1957): 35,7 miljoen dollar – verkocht door Artcurial in 2016

Een Ferrari uit de beginjaren van het Italiaanse merk is ook een gegarandeerd succes. Chassisnummer 0674 had bovendien een raceverleden, met deelnames in Sebring en de legendarische Mille Miglia.

3. Mercedes-Benz W196 (1954): 29,6 miljoen dollar – verkocht door Bonhams in 2013

Van de veertien originele exemplaren van deze Formule 1-auto uit de jaren 50 blijven er nog maar tien over. Zes daarvan bezit Mercedes zelf, drie staan in musea. Dat dit dus het enige exemplaar is dat privé kan worden gekocht, verklaart zijn succes.

4. Ferrari 290 MM (1956): 28,1 miljoen dollar – verkocht door RM Sotheby’s in 2015

De “MM” in zijn naam staat voor Mille Miglia, en maakt meteen duidelijk waar deze Italiaan voor bedoeld werd. Juan Manuel Fangio reed er de legendarische race mee. Van deze 290 MM bestaan er trouwens maar vier exemplaren.

5. Ferrari 275 GTB/4 Nart Spyder (1967): 27,5 miljoen dollar – verkocht door RM Auctions in 2013

Chassisnummer 10709 is een van de amper tien gebouwde exemplaren. De originele eigenaar hield de auto maar liefst 45 jaar in zijn bezit. Een volledige onderhoudsgeschiedenis en een beperkte oplage? Kassa.

6. Ferrari 275 GTB/C Speciale (1964): 26,4 miljoen dollar – verkocht door RM Auctions in 2014

Een prototype en drie productiemodellen. Dat is de volledige productie van deze Italiaan. Een van die drie Competiziones, chassisnummer 06701, leverde vier jaar geleden dan ook een recordprijs op.

7. Aston Martin DBR1 (1956): 22,6 miljoen dollar – verkocht door RM Sotheby’s in 2017

Het overwegend Italiaanse lijstje wordt niet alleen onderbroken door de occasionele Mercedes, maar ook door een van de vijf geproduceerde DBR1-modellen. Met beroemde piloten als Stirling Moss, Jack Brabham en Carroll Shelby is deze Brit 22,6 miljoen dollar waard.

8. Jaguar D-Type (1955): 21,8 miljoen dollar – verkocht door RM Sotheby’s in 2016

XKD 501 heeft heel wat verklaringen voor zijn waarde. Een titel in Le Mans bijvoorbeeld, en ook de enige C- of D-Type die Le Mans won en nog volledig origineel is. En de eerste D-Type die op zijn chassis wordt geïdentificeerd als D-Type.

9. Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider (1939): 19,8 miljoen dollar – verkocht door RM Sotheby’s in 2016

De jaren 30 werden bij Alfa Romeo gedomineerd door de 8C. Die kende allerlei straat- en circuitversies, maar koetswerkbouwer Touring bouwde maar een handvol exemplaren van deze 8C 2900B Spider. Chassisnummer 412041 is daar een van.

10. Ferrari 250 GT SWB California Spider (1961): 18,5 miljoen dollar – verkocht door Artcurial in 2015

Deze Ferrari duikt wel vaker op in veilinghuizen voor stevige bedragen. Maar chassisnummer 2935 GT was de auto die de Italianen voorstelden op het salon van Parijs in 1961. In 1971 kocht een Franse zakenman de auto, om hem daarna 44 jaar langzaam te laten wegkwijnen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: Autocar.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km