Audi
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de nieuwe generatie elektrische SUV van Audi hier. Welkom aan de Q6 e-tron, de neef van de elektrische Porsche Macan.
De Brusselse wereldpremière van de Audi e-tron mag dan wel uitgesteld en verplaatst worden, de eerste elektrische SUV van de Duitsers komt er wel degelijk aan. Maar Audi is lang niet de enige… We lijsten even op wat er nu en binnenkort op de markt is.
De eerste elektrische SUV van Audi werd normaal eind augustus voorgesteld in ons eigenste Brussel, maar de première is uitgesteld. Hij wordt dit jaar nog wel voorgesteld. De e-tron krijgt een 95 kWh sterke batterij, die hem volgens de WLTP-cyclus 400 kilometer ver moet brengen.
Op dit moment heeft BMW nog maar één volledig elektrisch model in zijn gamma, de i3. Daar komt in de nabije toekomst verandering in: tegen 2020 rijdt de iX3 rond, een volledig elektrische versie van de X3, die volgens de WLTP-cyclus dankzij een 70 kWh sterke batterij 400 kilometer ver geraakt.
In het vakjargon heet zoiets early adopters: Hyundai is de eerste massaconstructeur met een elektrische SUV. Die is gebaseerd op de Kona en heeft twee batterijgroottes: een van 39,2 kWh (goed voor 312 WLTP-kilometers) en een van 64 kWh (goed voor 482 WLTP-kilometers).
De eerste die alleenheerser Tesla het vuur aan de schenen kwam leggen in het segment van de elektrische SUV’s, is de Jaguar I-Pace. Onze eerste test wees uit dat de Californiër een geduchte concurrent bij heeft. Eentje met een batterij van 90 kWh en een rijbereik van 480 kilometers (WLTP).
Nog een Koreaanse elektrische SUV in de nabije toekomst: dit najaar mogen we de volledig elektrische versie van de Kia Niro verwachten. Die deelt zijn aandrijflijnen met de Kona EV: een batterij van 39,2 kWh en een van 64 kWh. Verwacht dus een gelijkaardig rijbereik.
Omdat de première van de Audi e-tron opschuift, zien we misschien wel eerder Mercedes’ elektrische SUV voorgesteld worden. De EQC is de eerste telg van Mercedes’ nieuwe elektrische familie en komt er ook dit najaar aan. De geruchten spreken van een 70 kWh sterke batterij en een rijbereik van minstens 450 kilometer volgens de WLTP-cyclus.
7. Porsche Mission E Cross Turismo – vanaf 2021
Eind 2019 start de productie van de Taycan, die tot voor kort bekend stond als Mission E. Porsche heeft ook al prototypetests gedaan met de Cross Turismo-variant, die de Duitsers ook in productie willen nemen. Over de batterij is nog niets bekend, maar Porsche mikt op 500 kilometer volgens de NEDC-cyclus.
De Tsjechen plannen tegen 2025 een stevige elektrische toekomst, en sleutelen al een tijdje aan deze Vision E. Die heeft technisch het een en ander gemeen met de Volkswagen I.D. Crozz, wat hem dus een batterij van 83 kWh oplevert en een NEDC-rijbereik van 500 kilometer.
Deze opvallende Amerikaanse verschijning had tot de komst van de Jaguar I-Pace en de Hyundai Kona EV het rijk van de elektrische SUV voor zich alleen. Wel heeft hij nog de ruimste batterijkeuze: ofwel 75 kWh (goed voor 417 NEDC-kilometer), ofwel 100 kWh, in de 100D (565 kilometer rijbereik) of in de P100D (542 kilometer rijbereik).
Volkswagen broedt al een tijdje op een elektrische familie. Die krijgt voorlopig de I.D.-noemer mee, en zal heel wat modellen aanbieden. Zoals deze SUV, de I.D. Crozz, die net als de Skoda Vision E een batterij van 83 kWh gebruikt om 500 kilometer ver te geraken.
Deze bevestiging gaf Volvo onlangs zelf nog: de eerste volledig elektrische SUV van de Zweden wordt de XC40. Geen volledig nieuw model dus, maar wel een elektrische variant van een bestaande SUV. Details zijn er nog niet, alleen dat de elektrische XC40 400 kilometer ver moet geraken en dat hij eind 2019 verwacht wordt.
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de nieuwe generatie elektrische SUV van Audi hier. Welkom aan de Q6 e-tron, de neef van de elektrische Porsche Macan.
In het kielzog van zijn facelift krijgt de Ford Puma ook een (of meer) elektrische versie(s). Een katachtige die niet meer spint of gromt, dus!
Net wanneer je dacht dat het niet gekker kon dan de 802 pk sterke Mercedes-AMG S 63 E Performance, doet Brabus er nog een schepje bovenop met de Brabus 930. Inderdaad, met 930 pk!
Fiat zou overwegen om de nieuwere 500e ook met benzinemotor te lanceren om de verkoop van het model te stimuleren, nu de EV-verkoop vertraagt...