Top-3: de meest bijzondere Renault Espaces

De grote monovolume van Renault blaast dit jaar dertig kaarsjes uit, de ideale gelegenheid om drie zeer speciale interpretaties van de Espace in de kijker te plaatsen. 
  • Van den Bogaert Robin
  • 23 juni 2014

De Espace kwam in 1984 op de markt, een jaartje na de Amerikaanse Chrysler Voyager maar ruim voor alle andere Europese concurrenten. Het originele ontwerp stamde eigenlijk van het Franse bedrijf Matra, dat eerst bot ving bij Peugeot en dan maar bij Renault ging aankloppen om zijn ruimtewagen in productie te nemen. Na een moeizame start met 3.000 verkopen in het eerste jaar, groeide de Espace uit tot een groot succesverhaal: van vier generaties werden al 1.245.000 exemplaren gebouwd. Op het salon van Parijs in oktober zal Renault de vijfde generatie voorstellen.

Wij blikken graag nog even terug op drie erg bijzondere afgeleiden van de Renault Espace.

Espace F1

Renault F1 en Matra presenteerden in 1994 een heuse Formule 1-versie van de Espace II. Dit eenmalige prototype vierde de tiende verjaardag van de Espace en van Renaults F1-activiteiten. Aan de buitenkant lijkt het een opgeblazen Espace, maar onder het koetswerk van koolstofvezel ligt een V10 F1-motor met 800 pk centraal in de auto. Goed voor een spurt naar 100 km/u in 2,8 seconden!

Sbarro Espider

Studenten van de automobielschool Espera Sbarro ontwierpen in 1998 een Espace zonder dak of voorruit. Renault gaf advies voor het ontwerp, Matra zorgde voor de productie. Deze Espider met vijf zitplaatsen herinnerde aan de overwinningen van Matra in de 24 uren van Le Mans. Helaas kwam er geen vervolg.

Avantime

Akkoord, dit is geen Espace maar een zustermodel van de grote monvolume. Toen Matra de Espace III niet meer mocht bouwen, lanceerde het deze Avantime, een soort monovolume-coupé. Helaas liep de lancering heel wat vertraging op en vielen de verkoopcijfers tegen, waardoor de Avantime al na minder dan twee jaar en 8.450 exemplaren uit de handel werd gehaald. Wie er eentje heeft, rijdt nu al met een klassieker.

Tip: deze bijzondere modellen staan in het Matra-museum in het Franse Romorantin-Lanthenay.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km