Top 3 van de Williams-auto’s voor de openbare weg!

Sir Frank Williams heeft ons afgelopen zondag verlaten. Dat hij een stevige reputatie had in de racewereld moeten we je niet meer vertellen, maar zijn naam is ook verbonden aan een aantal ongelooflijke auto’s voor op de openbare weg. We blikken terug op 3 ervan. 

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 30 november 2021
  • Divers
  • 7.101 weergaven

1. Renault Clio Williams

Voor de eerste Clio RS het levenslicht zag, was er de Williams-uitvoering. Dit bommetje combineerde al alle ingrediënten die de modellen van Renault Sport zo succesvol maken. De ingenieurs slaagden erin om een 2 liter viercilinder met 150 pk en 175 Nm koppel onder de motorkap te lepelen. Een versterkte manuele versnellingsbak, specifieke ophanging, stevigere antirolstangen en een bredere voortrein vervolledigen de lijst van aanpassingen. De 0 naar 100-sprint werd afgehaspeld in 8 seconden en zijn topsnelheid bedroeg 216 km/u! Niet slecht 30 jaar geleden!

2. Jaguar C-X75 

Tijdens de presentatie van de concept car in 2010, was de Britse hypercar uitgerust met een turbinemotor die voor een revolutie zou zorgen in de auto-industrie. Het idee werd echter snel opgeborgen en de aandrijflijn zou vervangen worden door een plug-in hybride. Jaguar kondigde aan dat de verbrandingsmotor een 1,6 liter viercilinder zou zijn met 502 pk, ontwikkeld door… Williams!

In het totaal zou deze Jaguar 850 pk en 1.000 Nm koppel ontwikkelen, en daarmee de 100 km/u aantikken in minder dan 4 seconden en doorrazen tot een top van 320 km/u. Helaas maakte de C-X75 slechts een korte verschijning in een Bond-film om daarna voor altijd van de radar te verdwijnen…

3. Singer DLS 

Dit sublieme koetswerk getekend door de Singer Vehicle Design, verstopte tussen zijn achterwielen een door Williams Advanced Engineering ontwikkeld blok. Deze luchtgekoelde ‘flat 6’ met een cilinderinhoud van 4 liter ontwikkelde 500 pk en had een rode zone die begon aan 9.000 t/min!

Williams nam niet enkel genoegen met de ontwikkeling van de motor, maar had ook inspraak in het aerodynamische werk. Het resultaat is adembenemend, net als zijn prijs van 1,8 miljoen dollar en een productie-aantal dat beperkt is tot 75 exemplaren. 

Bonus. Een elektrische toekomst

Moest je nog niet op de hoogte zijn, Italdesign (dat onder andere aan de wieg stond van de GT-R50) en Williams Advanced Engineering (dat onder andere de batterijen levert voor de Formula E, ETCR en Extreme-E) hebben beslist om samen te gaan werken om een EVX-platform te ontwikkelen dat zowel kan dienen voor GT’s en SUV’s. Dankzij een batterijpakket van maximum 160 kWh kunnen voertuigen die gebruikmaken van deze basis een rijbereik voorleggen van 1.000 km en een vermogen van 1.000 kW (1.360 pk)! We gaan zeker nog horen van Williams in de toekomst, en niet enkel in de Formule 1.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Nu al elektrische Renaults R4 en R5 in Frankrijk

Nu al elektrische Renaults R4 en R5 in Frankrijk

De autobouwer biedt in samenwerking met het Franse R-Fit retrofit-kits aan voor zijn klassiekers. Je kan er binnenkort zelfs één kopen voor de Twingo van de eerste generatie.

Audi Activesphere concept: op avontuur in het elektrische tijdperk

Audi Activesphere concept: op avontuur in het elektrische tijdperk

Audi stelt het ondertussen al vierde lid voor van zijn ‘Sphere’ concept car-familie. Dit keer in de vorm van een cross-over coupé, aangepast aan vrijetijdsbestedingen waarvoor je ruimte nodig hebt.

Deze Vision 357 viert 75 jaar Porsche 356

Deze Vision 357 viert 75 jaar Porsche 356

De designstudie vloeide uit de pen van Michal Maurer, Vice President Style bij Porsche. VROOM.be kon hem enkele vragen stellen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km