Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Nu de 50ste verjaardag van de R5 stilaan op zijn einde loopt, maken we van de gelegenheid gebruik om nog een laatste keer de meest indrukwekkende versie te belichten aan de hand van 4 iconische versies.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 24 november 2022
  • Straf
  • 2.321 weergaven

4. R5 Turbo 3E 

De R5 Turbo was zonder twijfel één van de mafste auto's die Renault ooit bouwde. Dus waarom niet beginnen met de mafste van allemaal: de R5 Turbo 3E! Met twee elektromotoren die in het totaal 380 pk en 700 Nm koppel produceren, gemonteerd op de achteras om enkel de achterwielen aan te drijven, wordt de Franse auto maar voor één ding gebruikt: driften!

3. R5 Turbo door Revolution Automobile

Deze braver ogende restomod brengt de R5 Turbo op subtielere wijze up-to-date. Maar de Franse specialist heeft alles aan het model herwerkt! Zijn koolstofvezel koetswerk, dat zorgt voor een totaalgewicht van amper 900 kg, herbergt nu een 340 pk sterke viercilinder, waarmee hij vanuit stilstand in slechts 4,5 s de 100 km/u kan bereiken!

2. R5 Turbo 3

Nog krachtiger dan de herinterpretatie van Revolution Automobile is deze R5 Turbo 3 die door Legende Automobile is bedacht en beschikt over 400 pk! Het is ook een restomod, maar dan één met met een nog iets gestoorder karakter dan het exemplaar hierboven!

1. Het origineel

We zouden deze tekst niet kunnen schrijven zonder de eerste R5 Turbo, vandaar zijn nummer 1-plaats in deze top. De Franse auto werd voor het eerst onthuld in Parijs in 1980 en was uitgerust met een 1,4 liter viercilinder turbo met 160 pk, en dat voor een gewicht van slechts 900 kg! Cijfers die nu nog steeds opmerkelijk zijn, dus stel je voor in de jaren 80! Een icoon dat dit jaar nog één keer gevierd moet worden: gelukkige vijftigste verjaardag, Renault 5!


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Renault? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Renault-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km