Tesla
De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...
De veiling leverde prijzen op tot boven de € 2 miljoen, met ook een verrassend moderne Porsche.
Gisteren toonden we je enkele pareltjes die je kon ontdekken op de Zoute Concours d’élégance afgelopen weekend, maar dat was niet het enige evenement dat plaatsvond in de marge van de Zoute Grand Prix. Het Britse veilinghuis Bonhams organiseerde er ook zijn ondertussen traditionele veiling van een aantal exclusieve bolides. En daar werd stevig op geboden! We overlopen de top 5 (of 6?) van de auto’s waar het meest voor betaald werd.
De Lamborghini Miura was met zijn centraal achterin gemonteerde V12 een ware sensatie en groeide uit tot een echt designicoon waar verzamelaars gek op zijn. Dit exemplaar in ‘Blu Miura’ is een plaatje om naar te kijken. En dat is ook wat de huidige eigenaar deed: deze P400 stond de laatste 18 jaar vooral stil. Hij legde amper 843 mijl af, waardoor de motor nu vast zit. De nieuwe eigenaar kijkt naast de veilingprijs dus ook aan tegen een stevige kost om zijn Miura terug rijdend te krijgen.
Geen exclusieve oldtimerveiling zonder Aston Martin, en deze DB4 is meteen een zeldzaam exemplaar. Het is één van de amper 3 geleverde linksgestuurde DB4’s die voorzien werden van met een twin spark GT-blok. Dat was een optie voor klanten die wel de 302 pk sterke motor wilden, in plaats van het 240 pk sterke standaardexemplaar, maar niet het spartaanse interieur van de DB4 GT. Dit prachtige exemplaar met zwart Touring ‘Superleggera’ koetswerk is in absolute topstaat.
De Mercedes 300 SL ‘Gullwing’ moeten we je niet leren kennen. Als motorsportlegende stond hij vaak op het podium, maar zelden op een gedeelde derde plaats zoals in deze top 5. Dit exemplaar werd waarschijnlijk door zijn eerste eigenaar gebruikt om te racen, en hij kreeg in Stuttgart een gloednieuwe motor in de jaren ‘60. Ook in de jaren ‘80 nam hij regelmatig deel aan klassieke oldtimerraces, waaronder de Mille Miglia.
Deze Porsche Carrera GT op een gedeelde derde plaats is verrassend modern voor een veiling met vooral oldtimers, maar de exclusieve bolide was van bij zijn lancering dan ook een instant klassieker. Met zijn handgeschakelde versnellingsbak, heerlijk huilende V10 en vederlichte materialen heeft hij dan ook veel weg van een competitiewagen voor op de openbare weg. Er werden 1.270 exemplaren van de Carrera GT gebouwd, maar ze zijn zelden te koop.
Dit pareltje stond in 1963 op het autosalon van Parijs en is nummer 119 van de 350 gebouwde exemplaren van dit model. Ferrari prees de GT 250 ‘Lusso’ als een combinatie van sportprestaties voor ‘gentlemen’ en comfort voor de dames. Hij staat dan ook op een chassis dat veel gelijkenissen vertoont met het 250 GTO competitiebeest, maar dan wel met een mooi afgewerkt interieur en een comfortabelere ophanging. De lichte 3.0 liter Colombo V12 van dit exemplaar werd in 2021 volledig vernieuwd voor € 30.000. De nieuwe eigenaar kan er dus meteen van genieten!
Dit was dé absolute ster van de veiling. De BMW 507 is een zeldzaamheid, met niet meer dan 254 gebouwde exemplaren. Van de Series 1 verlieten er zelfs slechts 34 de fabriek, waarbij dit exemplaar geleverd werd met de gewilde ‘Rudge’ velgen en een originele hardtop. De roadster met zijn 3.2 liter V8 moest het bij zijn lancering afleggen tegen de veel populairdere Mercedes 300 SL en is vandaag een stuk zeldzamer, waardoor er amper exemplaren te koop aangeboden worden. Met deze aankoop heeft de nieuwe eigenaar een ticket in handen voor ‘s werelds meest exclusieve oldtimerevents.
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...
Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.
De snelladers van Lotus halen een laadvermogen tot 450 kW!
De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.