BMW
Genoeg om een paar plaatsen te klimmen in de lijst van snelste breaks...
Niet enkel Lamborghini en Porsche hadden het gekke idee om een sportwagen op hoge poten te bouwen, integendeel!
Onder zijn avontuurlijke look is de 911 Dakar uitgerust met een 3 liter zescilinder boxer met turbo die een vermogen van 480 pk en 570 Nm koppel levert! Daarmee kan hij in amper 3,4 seconden de 100 km/u bereiken en een topsnelheid van 240 km/u halen, ongeacht de ondergrond! Het moet gezegd dat met zijn 80 mm extra bodemvrijheid ten opzichte van een 'gewone' 911 en speciaal door Pirelli ontwikkelde offroad-banden, er niets is dat hem kan tegenhouden! Jammer dat er maar 2.500 stuks van gebouwd worden, die elk minstens €250.000 kosten...
Als rivaal van de 911 Dakar heeft de Sterrato een 5,2 liter grote atmosferische V10 met 610 pk en een koppel van 560 Nm! Gek genoeg kan hij daarmee dezelfde 0 naar 100-tijd claimen als de Duitser: 3,4 seconden. Hij haalt echter 260 km/h dankzij de terreinbanden, in dit geval speciaal ontwikkeld door Bridgestone! En om ook naast het asfalt plezier te hebben, zullen de 1.499 exemplaren kunnen rekenen op een 44 mm grotere bodemvrijheid en bredere wielkasten.
Onder de motorkap van de Morgan Plus Four CX-T zit een 2 liter viercilinder van BMW. Hij stuurt zijn vermogen van 255 pk via een handgeschakelde zesbak enkel naar de achteras! Een bodemvrijheid van 23 cm, een instelbare EXE-TC vering, een volledig bescherming voor de bodem en stevige offroad-banden maken de technische fiche compleet! Helaas zullen er slechts 8 van deze offroaders gebouwd worden, en dat voor een prijs van € 200.000, exclusief belasting...
Het hart van een Honda Civic Type R, met 340 pk en een koppel van 330 Nm, een 0 naar 100-tijd van minder dan 3 seconden, een buizenchassis en een bestuurder die volledig is blootgesteld aan de elementen: dat is een recept voor deze 'sportwagen'! En om het vakje 'offroad' af te vinken, heeft de Nomad R een bodemvrijheid van 30 cm en een indrukwekkende Bilstein-vering. De vraag rest of de 5 gebouwde exemplaren kunnen worden beschouwd als 'auto's'...
De Mega Track was in 1992 een ‘folietje’ van Georges Blain, de toenmalige eigenaar van Aixam, dat auto's zonder rijbewijs bouwt. Dit ding, dat 5,1 m lang is en 2,2 m breed, heeft een 400 pk sterke V12 van Mercedes centraal achterin! Het was niet alleen één van de gekste projecten in de autowereld, maar ook één van de grootste flops: er werden slechts drie of vier exemplaren van verkocht! Het moet gezegd dat deze Mega Track met zijn prijs van 12 miljoen Belgische frank (zo'n € 300.000) niet bepaald goedkoop was... Zeker niet in de jaren '90!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Genoeg om een paar plaatsen te klimmen in de lijst van snelste breaks...
Nu Porsche zijn 75ste verjaardag viert, besloot het merk om een nieuw leven te geven aan de 959 die in 1986 na 14.000 km tweede finishte in de Parijs-Dakar-rally.
Hij zal gebruikt worden bij een expeditie van de Noord- naar de Zuidpool
Onderzoekers van het merk denken aan concepten om de veiligheid te verbeteren en zelfs leveringen onderweg mogelijk te maken!