Top 5 van meest verzamelde merken in België

Kiezen Belgische autoverzamelaars eerder voor de VW Kever of de Citroën 2PK? Of domineren de verdwenen Britse merken? Een enquête van de Internationale federatie van oude voertuigen (FIVA) leert ons er meer over.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 september 2021
  • Divers

1. Volkswagen (9%)

Het is geen verrassing: de Kever, Golf, en minibusjes lijken altijd even courant aanwezig bij evenementen. Hun aantrekkingskracht is nooit afgenomen.

2. Porsche (8%)

Dat Porsche op de tweede plaats eindigt, is verrassender, omdat het om een premiummerk gaat. Maar de constructeur wijst er graag op dat de grote meerderheid van de auto’s die het heeft gebouwd nog steeds rondrijdt. Bovendien zijn niet alle klassieke Porsche buitensporig duur. Denk maar aan sommige modellen met de motor voorin: een mooie 924 tik je op de kop voor veel minder dan 10.000 euro.

3. Citroën (8%)

De oldtimers van Citroën hebben een hele schare fans: we denken uiteraard aan de 2PK, maar ook aan de DS en, iets mindere mate, de Traction, de CX of de GSA.

4. Mercedes (7%)

Uiteraard zijn auto’s als de 300 SL of 540 Kompressor eerder zeldzaam, maar de 190 duikt nu al een tijdje op in collecties. Door zijn robuuste en comfortabele aard is het model nog steeds even populair.

5. MG (6%)

Niet geheel verrassend is het grootste Britse merk MG. De wijdverspreide MGB is het archetype van de gemakkelijke oldtimer, met een bewezen betrouwbaarheid, een breed netwerk van specialisten en beschikbare onderdelen.

En wat met de Italiaanse merken? Die volgen niet (heel) ver, in het gezelschap van andere Europese merken. De rest van het klassement ziet er als volgt uit: Triumph (5%), Alfa Romeo (4%), Fiat (3%), Ford USA (3%), Jaguar (3%) en Renault (3%).


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km