Mazda
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Kiezen Belgische autoverzamelaars eerder voor de VW Kever of de Citroën 2PK? Of domineren de verdwenen Britse merken? Een enquête van de Internationale federatie van oude voertuigen (FIVA) leert ons er meer over.
Het is geen verrassing: de Kever, Golf, en minibusjes lijken altijd even courant aanwezig bij evenementen. Hun aantrekkingskracht is nooit afgenomen.
Dat Porsche op de tweede plaats eindigt, is verrassender, omdat het om een premiummerk gaat. Maar de constructeur wijst er graag op dat de grote meerderheid van de auto’s die het heeft gebouwd nog steeds rondrijdt. Bovendien zijn niet alle klassieke Porsche buitensporig duur. Denk maar aan sommige modellen met de motor voorin: een mooie 924 tik je op de kop voor veel minder dan 10.000 euro.
De oldtimers van Citroën hebben een hele schare fans: we denken uiteraard aan de 2PK, maar ook aan de DS en, iets mindere mate, de Traction, de CX of de GSA.
Uiteraard zijn auto’s als de 300 SL of 540 Kompressor eerder zeldzaam, maar de 190 duikt nu al een tijdje op in collecties. Door zijn robuuste en comfortabele aard is het model nog steeds even populair.
Niet geheel verrassend is het grootste Britse merk MG. De wijdverspreide MGB is het archetype van de gemakkelijke oldtimer, met een bewezen betrouwbaarheid, een breed netwerk van specialisten en beschikbare onderdelen.
En wat met de Italiaanse merken? Die volgen niet (heel) ver, in het gezelschap van andere Europese merken. De rest van het klassement ziet er als volgt uit: Triumph (5%), Alfa Romeo (4%), Fiat (3%), Ford USA (3%), Jaguar (3%) en Renault (3%).
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!