Top 5 van meest verzamelde merken in België

Kiezen Belgische autoverzamelaars eerder voor de VW Kever of de Citroën 2PK? Of domineren de verdwenen Britse merken? Een enquête van de Internationale federatie van oude voertuigen (FIVA) leert ons er meer over.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 september 2021
  • Divers
  • 5.755 weergaven

1. Volkswagen (9%)

Het is geen verrassing: de Kever, Golf, en minibusjes lijken altijd even courant aanwezig bij evenementen. Hun aantrekkingskracht is nooit afgenomen.

2. Porsche (8%)

Dat Porsche op de tweede plaats eindigt, is verrassender, omdat het om een premiummerk gaat. Maar de constructeur wijst er graag op dat de grote meerderheid van de auto’s die het heeft gebouwd nog steeds rondrijdt. Bovendien zijn niet alle klassieke Porsche buitensporig duur. Denk maar aan sommige modellen met de motor voorin: een mooie 924 tik je op de kop voor veel minder dan 10.000 euro.

3. Citroën (8%)

De oldtimers van Citroën hebben een hele schare fans: we denken uiteraard aan de 2PK, maar ook aan de DS en, iets mindere mate, de Traction, de CX of de GSA.

4. Mercedes (7%)

Uiteraard zijn auto’s als de 300 SL of 540 Kompressor eerder zeldzaam, maar de 190 duikt nu al een tijdje op in collecties. Door zijn robuuste en comfortabele aard is het model nog steeds even populair.

5. MG (6%)

Niet geheel verrassend is het grootste Britse merk MG. De wijdverspreide MGB is het archetype van de gemakkelijke oldtimer, met een bewezen betrouwbaarheid, een breed netwerk van specialisten en beschikbare onderdelen.

En wat met de Italiaanse merken? Die volgen niet (heel) ver, in het gezelschap van andere Europese merken. De rest van het klassement ziet er als volgt uit: Triumph (5%), Alfa Romeo (4%), Fiat (3%), Ford USA (3%), Jaguar (3%) en Renault (3%).


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Een gekke creatie waarvan er wereldwijd maar één bestaat!

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

De vraag naar de 718 Boxster en Cayman is zo hoog dat Porsche de productie zelf niet kan bijhouden.

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

De in 1962 geïntroduceerde Giulia is één van de meest herkenbare modellen uit de geschiedenis van het merk.

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

De Franse premium SUV krijgt een nieuwe kleedje en maakt van de gelegenheid gebruik om een derde plug-in hybride aandrijving aan te bieden met een vermogen van 360 pk!

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km