Top 5: vergeten sportwagens

De autogeschiedenis telt heel wat kleine merken die de beste sportwagen ter wereld wilden bouwen. De resultaten beantwoordden niet altijd aan de verwachtingen, zowel op de weg als in de verkoopcijfers. Vandaag zetten we de beste nog eens op een rij.
  • Piette François
  • 02 februari 2017

Venturi 400 GT (1994 – 1996)

Deze kleine Franse constructeur bouwde sportwagens tussen 1984 en 2000. Venturi is vandaag een Monegaskisch bedrijf en bouwt elektrische voertuigen. Van de vroegere modellen was deze 400 GT het pronkstuk. Er werden slechts 13 exemplaren gebouwd, maar die konden zich meten met prestigieuzere supercars, dankzij een geweldig chassis met centrale V6 van 400 pk.

Mini Marcos (1965 – 2007)

Marcos is een typisch Britse sportwagenconstructeur. Het bedrijf werd in 1959 opgericht en ging in 2007 over de kop. Het produceerde heel wat modellen met mechanische onderdelen van productiemodellen en een plastic koetswerk. De Mini Marcos gebruikt bijvoorbeeld de motor van de Mini. Een uitzonderlijk compacte auto, maar o zo dynamisch.

AC Aceca (1954 – 1963)

Iedereen kent de AC Cobra. Die boekte zijn successen dankzij een uitstekend chassis van de Britse firma AC. Voor het overschakelde naar de Amerikaanse V8 bouwde AC sportwagens met een zescilinder. De Aceca, de coupé, is het toppunt van Britse verfijning. Een echte tegenhanger van de Cobra en oneindig veel homogener. Hij laat zich het best genieten met de Bristol-zes-in-lijn.

Ligier JS2 (1971 – 1975)

Ligier staat vandaag vooral bekend om zijn auto’s zonder rijbewijs. Maar in de jaren 70 had het merk een mooie reputatie in de autosport. Door dit succes produceerde het Franse bedrijf een wagen voor op de weg met motor centraal achterin. De Maserati-V6 deelde hij ook met de Maserati Merak en de… Citroën SM. De JS2 kende echter geen succes, met minder dan 100 exemplaren op vier jaar.

Pegaso Z-102 (1951 – 1958)

In het Spanje van Franco was er weinig plaats voor auto emoción. Tot de leidende elite zijn knowhow wilde laten zien aan de rest van de wereld. Pegaso, een merk dat tot dan gespecialiseerd was in vrachtwagens, moest een van de beste sportwagens ter wereld bouwen. De Z-102 is wellicht het meest iconische model van de constructeur. Een V8 met dubbele bovenliggende nokkenassen leverde een vermogen tot 360 pk. De concurrentie stond versteld, maar de astronomische prijs en bedenkelijke betrouwbaarheid deden het model de das om.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km