Smart
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
Deze specifieke techniek, ontwikkeld door de Volkswagen Group, heeft al enkele verrassende voertuigen voortgebracht binnen de Duitse groep, maar ook bij hun collega-constructeurs.
Hij werd onthuld tijdens de Tokyo Motor Show van 1991 als het allereerste model ooit met een twaalfcilindermotor in W-vorm! De imposante 5,6-liter motor lag centraal achterin en moest meer dan 500 pk leveren. Helaas is het concept nooit verder gekomen dan de maquettefase…
Voordat hij terechtkwam in een speciale editie van de Touareg die beperkt was tot 500 stuks, vond de W12 eerst zijn plaats aan boord van de luxueuze Phaeton. Net als in de SUV ontwikkelt deze 6-liter motor 450 pk en 560 Nm koppel en kon hij in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. Niet slecht! Jammer genoeg was het geheel een pijnlijk commercieel falen...
Tijdens de beroemde bijeenkomst in Wöthersee in Oostenrijk presenteerde Volkswagen in 2007 een Golf GTI die echt anders was dan andere GTI's. Onder zijn extra brede carrosserie verborg zich een 6-liter W12-motor, die centraal achterin was geplaatst. Deze motor produceerde 650 pk en 750 Nm koppel. Deze krachtpatser was in staat om van 0 naar 100 km/u te gaan in 3,7 seconden en had een topsnelheid van 325 km/u.
Deze Nardo concept, bedacht door Volkswagen, kreeg een motor die perfect aansloot bij zijn hoog supercar gehalte! Zijn 6-liter W12 biturbo-motor met bijna 600 pk stelde hem zelfs in staat om een wereldrecord te vestigen door gedurende 24 uur lang een gemiddelde snelheid van meer dan 320 km/u te halen, en bijna 7.750 km af te leggen op het circuit van Nardo in Italië. Ook voor dit icoon is het jammer dat hij nooit effectief in productie is gegaan.
De bijzondere configuratie van de 12-cilinder motor werd niet alleen door VW gebruikt! Spyker heeft namelijk een W12-versie van zijn C8 geproduceerd, voor de gelegenheid hernoemd tot C12. In werkelijkheid werd de wagen voorzien van een Volkswagen motor, gezien het partnership tussen beide merken. Net als in de Avus concept car is deze motor centraal achterin geplaatst en levert de 6 liter 507 pk en 600 Nm koppel! Hoewel deze Nederlandse supercar in de W12 versie effectief geproduceerd werd, waren de productievolumes zeer beperkt.
De allerlaatste versie van de W12 is ook de krachtigste ooit gebouwd, met zijn 750 pk en 1000 Nm koppel! Het is een geweldige motor die zich aan boord van de Bentley Batur bevindt. Deze auto is net zo luxueus als exclusief, omdat er slechts 18 eenheden van gebouwd zullen worden, elk met een kostprijs van ongeveer 2 miljoen euro... Een mooie (maar dure) manier om afscheid te nemen van deze bijzondere motor.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail:
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...