Deze 9 auto’s waren een broodnodig succes voor hun merk

Automerken kunnen soms aardig in de problemen geraken. Een verouderd gamma, te weinig budget, onpopulaire modellen, opstapelende schulden, enzovoort. Maar dan is er vaak maar één model nodig om van een merk in problemen weer een succes te maken.
  • Bervoets Wim
  • 01 november 2016

1. BMW 1500 Neue Klasse

Deze 9 auto’s waren een broodnodig succes voor hun merk

In de late jaren 50 stond BMW vooral bekend om zijn luxewagens met grote motoren, en zijn hypercompacte auto’s met motorfietsmotoren, zoals de Isetta’s. Financieel verging het de Beiers minder goed, en de komst van deze “Neue Klasse” betekende dan ook de eerste winst voor het Duitse merk in lange tijd. Bovendien was deze 1500 een van de eerste modellen die BMW’s reputatie als bouwer van sportsedans bevestigde.

2. Volkswagen Golf I

Deze 9 auto’s waren een broodnodig succes voor hun merk

Wist je dat de Volkswagen Golf de vervanger van de legendarische Kever was? Toen de Golf in 1974 op de markt wam, was de Kever al 36 jaar in productie. Er zouden nog vele productiejaren volgen, maar het Duitse merk zat financieel in zwaar weer, en de verkoop van de Kever nam af. Dankzij Audi, dat net door Volkswagen was overgekocht, kon VW een compacte auto met watergekoelde motor voorin ontwikkelen. En de rest is geschiedenis…

3. Peugeot 205

Deze 9 auto’s waren een broodnodig succes voor hun merk

Voor de Peugeot 205 begin jaren 80 op de markt kwam, werd het merk met de leeuw als het meest conservatieve van de Franse drie beschouwd. Grote sedans en gezinswagens waren de specialiteit van Sochaux, maar verkoopwonders waren het niet. Tot deze 205 aan kwam rijden: meer dan 5,3 miljoen geproduceerde exemplaren en… de legendarische 205 GTi natuurlijk.

4. Saab 900

Deze 9 auto’s waren een broodnodig succes voor hun merk

De originele Saab 900 heeft zijn plaats in de geschiedenisboeken verdiend. Zijn opvolger is vooral memorabel omdat hij midden jaren 90 Saab voor het eerst sinds lange tijd nog eens winst had bezorgd. Daardoor konden later ook de 9-5 en de nieuwe 9-3 worden ontwikkeld, maar de stiefmoederlijke behandeling door General Motors bleek uiteindelijk de doodsteek voor het Zweedse merk.

5. Aston Martin DB7

Deze 9 auto’s waren een broodnodig succes voor hun merk

De geschiedenis van Aston Martin leest vooral als een verhaal van financiële problemen. Eind jaren 80 werd de Virage geïntroduceerd, het eerste nieuwe model van de Britten sinds jaren. Die was echter astronomisch duur, dus Aston had nood aan een “toegankelijker” model. De techniek kwam van Jaguar, de centen van Ford, maar de DB7 was wel een succesmodel: er waren meer dan 7.000 exemplaren geproduceerd toen hij werd afgelost door de DB9.

6. Porsche Boxster

Deze 9 auto’s waren een broodnodig succes voor hun merk

Je zou het vandaag haast niet geloven, maar in 1995 verkocht Porsche zowat alleen maar 911-modellen. De 928 en 968, allebei met motor voorin, waren net op pensioen gestuurd, en op de 996-editie van de 911 was het nog even wachten. De zoethouder werd een schot in de roos: de Boxster, een “instap”-Porsche met zescilindermotor centraal achterin.

7. Alfa Romeo 156

Deze 9 auto’s waren een broodnodig succes voor hun merk

Alfa Romeo’s en sedans, het is steeds een moeilijk verhaal geweest. De 75 werd lange tijd beschouwd als de laatste “echte” Alfa, omdat zijn opvolger, de 155, voorwielaandrijving kreeg. De 156 was ook voorwielaangedreven, maar deed het wel opmerkelijk beter. Zodanig zelfs dat er ook een break (de Sportswagon) en een crossover (de Crosswagon) werden gemaakt. De 159 kon zijn opvolgersstatus nooit helemaal waarmaken, en we moeten je vast niet opnieuw uitleggen waarom er zoveel hoop op de Giulia rust. We zeiden het: Alfa en sedans, een moeilijk verhaal.

8. Maserati 3200 GT

Deze 9 auto’s waren een broodnodig succes voor hun merk

De jaren 90 waren overgangsjaren voor Maserati. Het verouderde gamma werd stilaan op pensioen gestuurd, en de ommekeer kwam er met de introductie van de 3200 GT in 1998. De coupé – met de boemerangvormige achterlichten – werd bijzonder goed onthaald, kende nog een opvolger met de 4200 GT, en werd dan vervangen door de GranTurismo.

9. Chevrolet Volt

Deze 9 auto’s waren een broodnodig succes voor hun merk

General Motors was een van de zwaarste slachtoffers van de financiële crisis die een kleine tien jaar geleden begon. Het bedrijf moest heel wat merken schrappen (waaronder Pontiac en Hummer), en kon alleen dankzij overheidssteun overleven. De Amerikaanse overheid legde wel enkele voorwaarden op aan Chevrolet, waaronder een groener en innovatiever gamma. Zoals deze Chevrolet Volt, de plug-inhybride die al op de markt was toen veel merken er nog over moesten nadenken…
Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: Autoblog.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km