Toyota Auris: gespierder binnenin en aan de buitenkant

Toyota onthult de derde generatie van de Auris. Esthetisch krijgt hij een dynamischere stijl, technisch zien we een gespierdere hybride verschijnen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 maart 2018

Klanten vroegen, Toyota biedt aan: twee hybridemotoren. Een die de voordelen van een laag verbruik en rustige rijstijl combineert, en een tweede die meer vermogen biedt voor sportieve chauffeurs.

2.0 hybride van 180 pk

De Auris profiteert van zijn modelwijziging om de eerste Toyota te worden met twee hybrides in zijn aanbod. De derde generatie Auris biedt de keuze tussen een hybride 1.8 van 122 pk (die we kennen uit de Prius) en een nieuwe, hybride 2.0 van 180 pk.

Einde diesel

De uitgaande Auris heeft vijf “klassieke” motoren in zijn aanbod bovenop de hybride, de nieuwe doet het slechts met één verbrandingsmotor bovenop beide hybrides. Alleen de 1.2 viercilinder turbobenzine blijft in de catalogus staan. De diesel verdwijnt volledig uit het Auris-aanbod.

Tweekleurig

Technisch baseert de nieuwe generatie Auris zich op het recente modulaire TNGA-platform. Dat is lichter en stijver, en zorgt voor een 4 centimeter langere wielbasis met meer ruimte achterin. Het nieuwe platform moet de Auris vooral dynamischer maken. Dat maakt hij alvast waar in zijn koetswerk, met een 4,7 centimeter lagere motorkap en gespierdere schouders. Het dak ligt 2 centimeter lager en kan van een zwarte kleur worden voorzien voor een zwevend effect.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km