Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.
Japan is van plan om net zoals Europa een verbod op de verkoop van personenwagens met verbrandingsmotoren in te voeren in 2035, en dat is niet naar de zin van Toyota-baas Akio Toyoda. De CEO van de grootste autobouwer ter wereld heeft zich in het verleden steeds hevig verzet tegen de opkomst van de elektrische auto en is daarbij al een paar keer stevig uit de bocht gegaan. Zodanig zelfs dat Toyota’s aandeelhouders hem op het matje hebben geroepen. Heel even leek het erop dat Toyoda voor die druk was bezweken, maar op een vergadering van de JAMA (de vereniging van Japanse autoconstructeurs) heeft hij opnieuw een stevig betoog tegen de elektrische auto gehouden: “CO2 is onze vijand, niet de verbrandingsmotor”, was de kern van zijn betoog.
Om de druk op de Japanse regering op te voeren zodat hij toch als vanouds hybrides kan blijven bouwen, beweerde Toyoda verder dat een puur elektrisch wagenpark in Japan 5,5 miljoen banen zou doen verdwijnen (dat is het volledige personeelsbestand van de Japanse autosector) terwijl 8 miljoen auto’s minder zouden worden verkocht. Waarom? Volgens Toyoda zullen Japanse constructeurs in 2030 nog steeds 8 miljoen auto’s met een verbrandingsmotor bouwen (standaard, hybride of plug-inhybride). Als die niet meer toegelaten worden in Japan, kunnen ze dus niet meer worden verkocht.
Bron: ToyotaTimes
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.