Toyota mag de term “zelfopladende hybride” niet meer gebruiken - UPDATE

Toyota/Lexus mag in Noorwegen de term “zelfopladend” niet meer gebruiken om zijn hybrides te omschrijven. De term zou misleidend zijn.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 27 januari 2020
  • Straf
Toyota mag de term “zelfopladende hybride” niet meer gebruiken - UPDATE
Sinds een paar jaar noemt de Toyota-groep in zijn communicatie zijn hybride modellen “zelfopladend”, omdat hun batterij niet aan een stopcontact moet worden opgeladen. Het Noorse instituut voor consumentenbelangen heeft nu beslist dat dit misleidende reclame is en verbiedt Toyota/Lexus om zijn hybrides nog langer “zelfopladend” te noemen. “Het is misleidend om de indruk te wekken dat de stroom uit de hybride batterij gratis is, aangezien de elektriciteit door de auto wordt geproduceerd door brandstof te verbranden: regeneratieve remenergie vereist op elk praktisch vlak dat brandstof wordt verbruikt. […] In onze visie wordt deze commerciële praktijk gebruikt om consumenten te beïnvloeden om een economische beslissing te nemen die ze anders niet zouden hebben genomen”. Toyota/Lexus moet onmiddellijk stoppen met reclame waarin wordt gesuggereerd dat hun hybrides hun stroom vanuit niets opwekken en het Noorse instituut voor consumentenbelangen sluit verdere stappen niet uit.
Toyota mag de term “zelfopladende hybride” niet meer gebruiken - UPDATE

UPDATE: Toyota heeft officieel gereageerd. Het wenst te verduidelijken dat niet zozeer de term “zelfopladend” is geweerd door de Noren, maar wel een extra zin in advertenties van Lexus, waarin werd gesuggereerd dat het zelf opladen van de batterij ‘gratis’ is voor de eigenaar. De Europese invoerder heeft zelf al erkend dat dit geen correcte formulering is en heeft ingestemd om zijn campagne te herwerken.


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km