Toyota Prius krijgt nieuwe look en vierwielaandrijving (als optie)

Slechts drie jaar na zijn lancering ondergaat de huidige generatie van de Toyota Prius al een facelift. Modeljaar 2019 onderscheidt zich door zijn minder “gewrongen” stijl, maar ook door een optionele vierwielaandrijving.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 november 2018

Gezien de controverse rond het design van de vierde generatie van de Prius heeft Toyota beslist om zijn hybride een kleine opfrisbeurt te geven om aan 2019 te beginnen. We maken in Los Angeles kennis met deze herwerkte versie, een paar weken voor zijn Europese première, die gepland staat voor het salon van Brussel in januari.

Minder scherpe blik

De uiterlijke aanpassingen zijn vooral aan de lichtblokken te zien. De koplampen schaven hun kleine staartje naar de bumpers weg voor een gladdere stijl. De achterlichten doen afstand van hun verticale look en kiezen voor een nieuwe, horizontale signatuur.

Detailwerk

Ook in het interieur wijzigt Toyota een aantal details. Zo is het head-up display verbeterd, is het draadloze oplaadvlak voor smartphones vergroot en wordt het infotainmentscherm reactiever. Daarnaast zijn een aantal materialen van de cockpit vervangen voor een beter kwaliteitsgevoel.

Optionele vierwielaandrijving

Zoals we al hadden verwacht sinds de teaser die Toyota een paar weken geleden onthulde, onderscheidt dit modeljaar 2019 zich verder door een optionele vierwielaandrijving. Die heet AWD-i en krijgt een extra elektromotor in de achteras ter ondersteuning van de voorwielen bij het wegrijden. Het systeem detecteert trekkrachtverlies en kan tot 70 km/u actief blijven. Technisch gezien behoudt de Prius AWD-i de nikkelmetaalhydride batterij terwijl de voorwielaangedreven Prius 2019 overstapt op een nieuwe lithium-ionbatterij.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault 5 E-Tech electric: wedergeboorte van een e-coon

Renault 5 E-Tech electric: wedergeboorte van een e-coon

De Renault 5 E-Tech electric geeft zich eindelijk bloot. Hij pakt uit met een rijbereik van maximaal 400 km, tot 110 kW (150 pk) en 245 Nm, en een instapprijs van minder dan € 25.000.

Ineos Fusilier: 100 % elektrisch of plug-in hybride!

Ineos Fusilier: 100 % elektrisch of plug-in hybride!

Naast een 100 % elektrische variant zal je ook kunnen kiezen voor een Ineos Fusilier met een plug-in hybride aandrijflijn, waarbij een kleine verbrandingsmotor dienstdoet als range extender.

Kimera EVO38: de ultieme Lancia 037

Kimera EVO38: de ultieme Lancia 037

De Kimera EVO38 gaat verder dan de EVO37 en voegt vierwielaandrijving toe, waarmee het volgens Kimera de ultieme evolutie wordt van de Lancia waarop hij is gebaseerd.

Dit is de auto van het jaar 2024!

Dit is de auto van het jaar 2024!

De Renault Scénic E-Tech haalt het van de BYD Seal, BMW 5 Reeks, Kia EV9, Peugeot (e-)3008, Toyota C-HR en Volvo EX30.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 53.990
2019
105.433 km