Toyota racet met een verbrandingsmotor op waterstof

Of de technologie ook naar productiemodellen komt, is nog onduidelijk.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 26 april 2021
  • Sector
  • 2.268 weergaven

Toyota racet met een verbrandingsmotor op waterstof

De auto’s op waterstof die je vandaag kan kopen, zijn eigenlijk elektrische auto’s waar de batterij gedeeltelijk vervangen is door een brandstofcel waar waterstof met zuurstof reageert. Daar komt elektriciteit bij vrij voor de aandrijving van de elektromotor. Maar je kan waterstof ook in een verbrandingsmotor als brandstof gebruiken. BMW en Mazda hebben daar lang mee geëxperimenteerd, maar hebben de moed opgegeven. Toyota waagt zich er nu ook aan. Het merk heeft een Corolla Sport ingeschreven in de Japanse competitie Super Taikyu Series voor de race op het circuit van Fuji (21 tot 23 mei) die wordt aangedreven door een 1.6-turbodriecilinder. Die verbrandt in zijn cilinders waterstof in plaats van benzine. Hoeveel vermogen of koppel dat oplevert, wil Toyota niet communiceren, maar het merk zegt wel dat de motorrespons beter is omdat waterstof sneller ontbrandt dan benzine. Bovendien, zo zegt het merk, blijft zo het rijplezier beter gevrijwaard “dankzij het geluid en de trillingen”.

Toyota racet met een verbrandingsmotor op waterstof

Niet helemaal uitstootvrij

Helemaal uitstootvrij is deze motor niet, al scheelt het niet veel. Net zoals bij de reactie van waterstof in een brandstofcel komt ook bij de verbranding ervan enkel waterdamp vrij. Maar de verbrandingsmotor verbruikt ook smeerolie, die mee wordt verbrand, waardoor een minimale hoeveelheid CO2 vrijkomt tijdens het rijden. Toyota laat niet weten of het van plan is om waterstofmotoren in productiemodellen te gaan aanbieden.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km