Toyota racet met een verbrandingsmotor op waterstof

Of de technologie ook naar productiemodellen komt, is nog onduidelijk.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 26 april 2021
  • Sector

Toyota racet met een verbrandingsmotor op waterstof

De auto’s op waterstof die je vandaag kan kopen, zijn eigenlijk elektrische auto’s waar de batterij gedeeltelijk vervangen is door een brandstofcel waar waterstof met zuurstof reageert. Daar komt elektriciteit bij vrij voor de aandrijving van de elektromotor. Maar je kan waterstof ook in een verbrandingsmotor als brandstof gebruiken. BMW en Mazda hebben daar lang mee geëxperimenteerd, maar hebben de moed opgegeven. Toyota waagt zich er nu ook aan. Het merk heeft een Corolla Sport ingeschreven in de Japanse competitie Super Taikyu Series voor de race op het circuit van Fuji (21 tot 23 mei) die wordt aangedreven door een 1.6-turbodriecilinder. Die verbrandt in zijn cilinders waterstof in plaats van benzine. Hoeveel vermogen of koppel dat oplevert, wil Toyota niet communiceren, maar het merk zegt wel dat de motorrespons beter is omdat waterstof sneller ontbrandt dan benzine. Bovendien, zo zegt het merk, blijft zo het rijplezier beter gevrijwaard “dankzij het geluid en de trillingen”.

Toyota racet met een verbrandingsmotor op waterstof

Niet helemaal uitstootvrij

Helemaal uitstootvrij is deze motor niet, al scheelt het niet veel. Net zoals bij de reactie van waterstof in een brandstofcel komt ook bij de verbranding ervan enkel waterdamp vrij. Maar de verbrandingsmotor verbruikt ook smeerolie, die mee wordt verbrand, waardoor een minimale hoeveelheid CO2 vrijkomt tijdens het rijden. Toyota laat niet weten of het van plan is om waterstofmotoren in productiemodellen te gaan aanbieden.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km