Tesla
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
De Hilux en Land Cruiser die vanaf 2023 gebouwd worden, zullen kunnen rijden op "gebruikte keukenolie". Nu ja, niet rechtstreeks. We leggen het uit.
Hoewel Toyota, pionier in de hybride aandrijving, heel wat jaren geleden al besliste om niet langer dieselmotoren aan te bieden in de meerderheid van zijn personenwagens, kan je ze in de mee 'robuuste' modellen van het merk nog altijd bestellen. Dat is onder andere het geval bij de Land Cruiser, de Hilux pick-up en de Proace bestelbus.
Toyota kondigt nu de intentie aan om zijn modellen compatibel te maken met HVO100, niet-fossiele diesel. Dat is sinds kort bijvoorbeeld al het geval met Volkswagen's TDI viercilinderblokken of de V6 TDI van Audi. Deze brandstof zal beschikbaar zijn voor gebruik in de dieselmodellen van de Hilux en Land Cruiser die vanaf het eerste kwartaal van 2023 worden geproduceerd (de Proace-familie is al compatibel met HVO100 diesel). De belangrijkste technische verandering is een aanpassing aan het injectiesysteem om het brandstofvolume te vergroten (HVO100 heeft een lagere dichtheid dan standaard diesel).
![]() | ![]() |
HVO100 wordt gemaakt van plantaardige olie (zoals koolzaad) of afvalgrondstoffen (zoals gebruikte bakolie). Deze hernieuwbare diesel vindt geleidelijk aan zijn weg naar benzinestations in Europa, met ongeveer 1.000 pompen, waarvan ook een aantal in België. De kosten zijn voorlopig echter nog tamelijk ontradend, met een pompprijs in juli 2022 van ongeveer € 3.7 per liter.
Ben jij op zoek naar een Toyota? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Toyota-zoekertjes nu hier:
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!
De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.
De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.