Vaarwel Audi A1, welkom Audi A2?

De CEO van Audi uit zijn twijfels over de toekomst van het kleinste model van het merk.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 11 februari 2021
  • Sector

Vaarwel Audi A1, welkom Audi A2?

Tijdens een recent gesprek met journalisten had Audi-baas Markus Duesmann het over de toekomst van de kleine A1. De Duitse ingenieur toonde zich niet bepaald optimistisch. Hij vindt dat het model niet het verhoopte succes behaalt, terwijl het segment zelf, met andere merken van de groep (Skoda Fabia, Seat Ibiza en Vollkswagen Polo), het wel goed doet. Daardoor duikt de vraag op hoe relevant dit model is binnen het gamma van het merk met de vier ringen.

Er zouden twee scenario’s op tafel liggen: ofwel zou het model doodeenvoudig worden geschrapt uit het aanbod. De ontwikkelingskosten van kleine stadswagens lopen snel op (elektrificatie, steeds strengere veiligheids- en milieunormen) en hun verkoopprijzen zijn lager dan ooit, wat problemen oplevert voor de winstmarges.

Ofwel kiest de A1 voor een nieuw concept (hij zou van naam kunnen veranderen naar… A2) en een compacte EV met originele lijnen kunnen worden. Net zoals de Audi A2 van weleer zou hij een soort onruststoker kunnen worden die zijn segment door elkaar zou schudden. Het prototype AI:ME, dat op het meest recente salon van Shanghai werd onthuld, zou dat tweede scenario kunnen bevestigen.

Vaarwel Audi A1, welkom Audi A2?

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Audi AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km