Vanaf 2022 zullen nieuwe auto’s uitgerust zijn met een snelheidsbegrenzer

Een beslissing die opgelegd wordt door de Europese Commissie.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 24 november 2021
  • Sector
  • 31.643 weergaven

De Europese commissie heeft een maatregel goedgekeurd die een intelligente snelheidsbegrenzer verplicht maakt op onze auto’s. De ISA (kort voor Intelligent Speed Assist) zal ingebouwd worden in elk model dat vanaf juli 2022 op de markt komt. Bovendien wordt het verplicht op alle nieuwe auto’s die vanaf juli 2024 verkocht worden. Bestaande nieuwe voertuigen die voor die datum verkocht worden, blijven buiten schot 

Hoe werkt het?

We stellen je alvast gerust, het gaat niet om het beperken van de snelheid van het voertuig, maar wel over een waarschuwingssignaal wanneer de bestuurder de snelheidsbeperkingen niet respecteert. De gekozen technologie maakt gebruik van de kaarten van het navigatiesysteem om de locatie van het voertuig te kennen, maar ook van verkeersbordherkenning door middel van een ingebouwde camera. Die laatste zich vandaag al in heel wat auto’s die recent gecommercialiseerd werden in Europa.

Autobouwers krijgen de keuze tussen vier soorten waarschuwingen: een eenvoudig auditief signaal, een systeem met vibraties, een systeem dat automatisch de snelheid kan aanpassen of tenslotte een waarschuwing via het gaspedaal door middel van haptische feedback die de bestuurder aanzet om trager te rijden. Je kan die signalen echter negeren door harder op het pedaal te duwen.  

Het objectief van de Europese commissie is om het aantal verkeersdoden met 20 tot 30% te doen dalen, met als ambitie nul doden op de wegen van het Oude Continent tegen 2050. 


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ambition 2030: Nissan toont zijn toekomst met 4 verleidelijke concepts

Ambition 2030: Nissan toont zijn toekomst met 4 verleidelijke concepts

Nissan lanceert tegen 2030 heel wat nieuwe elektrische modellen. Het merk gunt ons een eerste blik dankzij deze 4 concepts.

Toyota Corolla, digitale verbetering voor 2022

Toyota Corolla, digitale verbetering voor 2022

We kunnen moeilijk spreken over een facelift wanneer er niets verandert op het vlak van design. Maar toch krijgt de japanner een aantal aanpassingen.

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Het merk onthult een tweede teaser van zijn elektrische marathonloper.

Volvo wil head-up displays revolutionair vernieuwen

Volvo wil head-up displays revolutionair vernieuwen

De autobouwer investeert in een bedrijf dat gespecialiseerd is in optica en beeldvorming.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 30.995

Diesel, Automaat

€ 30.995

Elektrisch, Andere

€ 33.990
2020
1 km

Diesel, Manueel

€ 34.099
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.600
2017
83.944 km

Benzine, Automaat

€ 31.800
2019
25.699 km

Benzine, Manueel

€ 10.200
2017
108.069 km
€ 31.700
2018
83.625 km