Volkswagen
Volkswagen Group leverde vorig jaar 22,4% van alle in Europa ingeschreven elektrische auto’s!
Al is dat voorlopig puur theoretisch, want er moeten ook auto’s zijn waarmee dat kan…
Of je het nu wil of niet, zelfrijdende auto’s zullen ooit integraal deel uitmaken van ons verkeer. Maar voor het zover is, is er nog een lange weg af te leggen. Toch zijn er al een aantal landen waar het nu al kan. Duitsland bijvoorbeeld, en vanaf nu ook in Frankrijk. Daar is op 1 september de wet aangepast om niveau 3 autonoom rijden toe te laten, of rijden zonder handen.
Er zijn wel een aantal regels aan verbonden. Zo is het enkel toegestaan op stukken weg met afgescheiden rijrichtingen, zoals snelwegen of grotere ‘routes nationales’, al mogen er in dat laatste geval ook geen fietspaden of stukken voor voetgangers langs de weg liggen, en dan nog enkel tot een snelheid van 60 km/u. In de file met andere woorden, net zoals op de paar duizend kilometer snelwegen in Duitsland. Vooruitgang dus, ook al is het maar beperkt.
De andere beperking is een auto vinden waarbij je wettelijk gezien het stuur los kan laten. Er zijn natuurlijk een aantal testprojecten, maar voorlopig is enkel de Mercedes S-Klasse en zijn elektrische broer, de EQS, in Europa verkrijgbaar met een goedkeuring voor niveau 3 autonoom rijden… maar heeft het merk de functie voorlopig enkel geactiveerd in Duitsland. Misschien komt daar met de nieuwe wetgeving in Frankrijk verandering in, maar dan nog is het natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Volkswagen Group leverde vorig jaar 22,4% van alle in Europa ingeschreven elektrische auto’s!
De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.