Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Al is dat voorlopig puur theoretisch, want er moeten ook auto’s zijn waarmee dat kan…
Of je het nu wil of niet, zelfrijdende auto’s zullen ooit integraal deel uitmaken van ons verkeer. Maar voor het zover is, is er nog een lange weg af te leggen. Toch zijn er al een aantal landen waar het nu al kan. Duitsland bijvoorbeeld, en vanaf nu ook in Frankrijk. Daar is op 1 september de wet aangepast om niveau 3 autonoom rijden toe te laten, of rijden zonder handen.
Er zijn wel een aantal regels aan verbonden. Zo is het enkel toegestaan op stukken weg met afgescheiden rijrichtingen, zoals snelwegen of grotere ‘routes nationales’, al mogen er in dat laatste geval ook geen fietspaden of stukken voor voetgangers langs de weg liggen, en dan nog enkel tot een snelheid van 60 km/u. In de file met andere woorden, net zoals op de paar duizend kilometer snelwegen in Duitsland. Vooruitgang dus, ook al is het maar beperkt.
De andere beperking is een auto vinden waarbij je wettelijk gezien het stuur los kan laten. Er zijn natuurlijk een aantal testprojecten, maar voorlopig is enkel de Mercedes S-Klasse en zijn elektrische broer, de EQS, in Europa verkrijgbaar met een goedkeuring voor niveau 3 autonoom rijden… maar heeft het merk de functie voorlopig enkel geactiveerd in Duitsland. Misschien komt daar met de nieuwe wetgeving in Frankrijk verandering in, maar dan nog is het natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.