Vanaf nu mag er ook in Frankrijk niveau 3 autonoom gereden worden

Al is dat voorlopig puur theoretisch, want er moeten ook auto’s zijn waarmee dat kan…

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 02 september 2022
  • Wetgeving

Of je het nu wil of niet, zelfrijdende auto’s zullen ooit integraal deel uitmaken van ons verkeer. Maar voor het zover is, is er nog een lange weg af te leggen. Toch zijn er al een aantal landen waar het nu al kan. Duitsland bijvoorbeeld, en vanaf nu ook in Frankrijk. Daar is op 1 september de wet aangepast om niveau 3 autonoom rijden toe te laten, of rijden zonder handen.

Mag wel, kan (nog) niet

Er zijn wel een aantal regels aan verbonden. Zo is het enkel toegestaan op stukken weg met afgescheiden rijrichtingen, zoals snelwegen of grotere ‘routes nationales’, al mogen er in dat laatste geval ook geen fietspaden of stukken voor voetgangers langs de weg liggen, en dan nog enkel tot een snelheid van 60 km/u. In de file met andere woorden, net zoals op de paar duizend kilometer snelwegen in Duitsland. Vooruitgang dus, ook al is het maar beperkt.


De andere beperking is een auto vinden waarbij je wettelijk gezien het stuur los kan laten. Er zijn natuurlijk een aantal testprojecten, maar voorlopig is enkel de Mercedes S-Klasse en zijn elektrische broer, de EQS, in Europa verkrijgbaar met een goedkeuring voor niveau 3 autonoom rijden… maar heeft het merk de functie voorlopig enkel geactiveerd in Duitsland. Misschien komt daar met de nieuwe wetgeving in Frankrijk verandering in, maar dan nog is het natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Mercedes.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km