Vergeten concept: Alfa Romeo Bella

De Alfa Romeo 166 was de laatste grote sedan die de Italianen bouwden. Een overdonderend succes werd hij helaas nooit. De coupé die Alfa op basis van de 166 plande, had dat misschien wel kunnen zijn. Als hij ooit het daglicht had gezien natuurlijk…
  • Bervoets Wim
  • 02 november 2016

De Bella, die zijn naam zeker niet gestolen heeft, werd voor het eerst gepresenteerd op het salon van Genève in 1999. Het concept werd voorgesteld als een 2+2-coupé, en het koetswerk kwam uit de pen van Bertone.

Onderhuids een 166

De Alfa Romeo Bella stond op het chassis van de Alfa 166, en was dus ook voorwielaangedreven. Heel wat andere elementen van de grote sedan verhuisden mee naar de coupé, waaronder de motoren. De Italianen wilden de Bella oorspronkelijk van de 2.0 TS viercilinder voorzien, maar in Genève verscheen hij met een 3.0 V6 van 220 pk, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak.

2+2?

Officieel was de Bella een 2+2, met twee beperkte zitplaatsen achteraan. Bertone gaf echter toe dat de achterbank nooit voorzien was voor twee volwassenen, maar eerder als een uitbreiding van de kofferruimte. De achterbank kon dan ook worden neergeklapt om meer ruimte vrij te maken.

GTV

De Alfa Romeo Bella haalde uiteindelijk nooit de productiefase. De Italianen gaven vooral om financiële redenen de voorkeur aan de kleinere GTV, en enkele jaren later kwam ook de door Bertone getekende GT op de markt. Een visuele link met deze Bella kreeg die echter niet. De laatste geweldig mooie coupé van Alfa Romeo volgde in 2005, in de vorm van de Brera. Maar die was dan weer getekend door Pininfarina…
Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km