Vergeten concept: Aston Martin Atom, de meest onwaarschijnlijke Aston ooit

Hij was een van de eerste conceptcars ter wereld en kon niet verder verwijderd zijn van het huidige gamma van Aston Martin. Toch vormde hij een correcte inschatting.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 januari 2021
  • Divers

Vergeten concept: Aston Martin Atom, de meest onwaarschijnlijke Aston ooit

Eind 1939 was de oorlogsdreiging groot en viel overal in Europa de autoproductie stil om plaats te maken voor de bewapeningswedloop. In het Verenigd Koninkrijk dacht Aston Martin-baas Gordon Sutherland echter al na over de tijd na de oorlog. Hij schatte in dat snelle en extreem dure auto’s niet langer in de mode zouden zijn. Daarom gaf hij zijn hoofdingenieur Claude Hill de opdracht om een berline te bedenken die compact en snel was als een atoom: de… Atom.

Vergeten concept: Aston Martin Atom, de meest onwaarschijnlijke Aston ooit

Het was de tweede conceptcar ter wereld, die maar heel kort was voorafgegaan door de eerste: de Buick Y-Job. De volledig functionele Aston Martin moest de basis vormen voor de ontwikkeling van het naoorlogse gamma. Hij was bijzonder modern voor zijn tijd, met een buizenchassis bekleed met een aluminium koetswerk (een idee dat effectief na de oorlog door Aston Martin werd opgepikt), een viercilinder van 2,0 liter met bovenliggende nokkenassen en een elektromagnetische versnellingsbak van Cotal. Hij werd ingeschreven in juli 1940 in volle oorlogstijd en onderging talrijke wegtests.

Vergeten concept: Aston Martin Atom, de meest onwaarschijnlijke Aston ooit

Volgens de legende zou David Brown in 1947 hebben beslist om Aston Martin over te nemen nadat hij de Atom had uitgeprobeerd. De auto rijdt vandaag nog steeds en zou naar verluidt al meer dan… 400.000 kilometer achter de kiezen hebben.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Bonhams.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km