Vergeten concept: de absurde Bentley Hunaudières

Dit model had het imago van Bentley kunnen veranderen. De krachtige, klassevolle en sportieve conceptcar contrasteert met de weelderige en relatief conventionele coupés die het Britse merk momenteel maakt.
  • Piette François
  • 04 oktober 2016

Eind jaren 90 verrast de Volkswagen-groep door Bentley, Bugatti en Lamborghini in te lijven. De Duitse gigant weet nog niet welke richting het aan de merken wil geven. In eerste nistantie wil de groep Bentley transformeren door het merk een supercar de naam waardig te geven. Een eerste concept wordt onthuld op het salon van Genève van 1999: de Hunaudières. De naam verwijst naar de lange rechte lijn op het circuit van Le Mans waar Bentleys voor de oorlog heel wat overwinningen binnenhaalden.

Lamborghini-basis

Als basis werd het chassis met centrale motor van de Lamborghini Diablo gebruikt. Bentley gaf de Hunaudières een motor met 16 cilinders in W-vorm en een cilinderinhoud van 8 liter. De motor doet uiteraard denken aan de Bugatti Veyron, die enkele jaren later het daglicht zag. De Bentley doet het echter zonder turbo’s. Toch zijn de cijfers flatterend: 632 pk en 760 Nm, gekoppeld aan een vierwielaandrijving via een manuele vijfversnellingsbak. Het merk belooft zelfs een topsnelheid van 350 km/u!

Commercialisering

Hoewel er eerst aan commercialisering werd gedacht, werd het project na het salon van Genève snel stilgelegd. Bentley ging zich eerder concentreren op luxueuze berlines en coupés, en liet supercars over aan Lamborghini en Bugatti.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km