Vergeten concept: Bugatti EB112, de vreemde berline die er nooit kwam

Begin jaren ’90 barstte Romano Artioli van de ambitie voor het merk dat hij net had gekocht: Bugatti. In zijn ogen was niets teveel om deze verdwenen legende te doen herleven: een ultramoderne fabriek, gerenommeerde ingenieurs, een sensationele designer… alle ingrediënten voor een succesverhaal.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 december 2019
  • Divers

Vergeten concept: Bugatti EB112, de vreemde berline die er nooit kwam

Na de lancering van de EB110 besliste Romano Artioli om er een berlineversie van af te leiden. Hij vroeg daarom aan Giorgietto Giugiaro om de trekken op papier te zetten van een prototype dat in 1993 op het salon van Genève moest worden onthuld. De Italiaanse meester deed zijn best, maar het eindresultaat verdeelde de meningen: voor de ene was het een meesterwerk van verfijning, voor de andere een lomp gedrocht. De stijl leidde dus niet tot algemeen applaus, maar eigenlijk deed dat er ook niet toe: twee jaar later legde Bugatti Automobili de boeken neer…

Vergeten concept: Bugatti EB112, de vreemde berline die er nooit kwam

En daar lijkt het verhaal voorbij. Spijtig, want technisch gezien had de auto een onvoorstelbaar technisch potentieel: hij had namelijk vierwielaandrijving en een V12 afgeleid van die van de EB110. De motor was wel een pak rustiger gemaakt: zijn vier turbo’s werden geschrapt en hij werd uitgeboord tot zes liter. Bugatti beloofde destijds een slordige 460 pk, wat zou moeten volstaan voor een topsnelheid van 300 km/u.

Vergeten concept: Bugatti EB112, de vreemde berline die er nooit kwam

Epiloog: de Monegaskische zakenman Gildo Pallanca Pastor, de baas van Venturi, koopt de prototypes op en steekt er een motor in zodat ze kunnen rijden. Sommigen spreken van heiligschennis, anderen argumenteren dat de auto’s op die manier tenminste niet in een kelder staan te bestoffen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km