Vergeten concept: Cadillac Cyclone, technologisch manifest

Je kan je misschien moeilijk inbeelden dat een slanke sportieve tweezitter het Cadillac-logo draagt, maar toch is het zo. In de jaren ‘50 kreeg het merk vooral een reputatie omwille van zijn opulente limousines, maar het waagde zich ook aan een eerder revolutionaire stijlstudie: de ‘Cyclone’!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 juni 2022
  • Divers

De Cyclone was een grensverleggend project uit 1959, ontworpen door Harley Earl, hoofd van het stylingdepartement en vice-president van General Motors. Harley Earl was een visionair die met de Cyclone één van zijn laatste projecten tekende. Hoewel het voertuig niet bedoeld was om ooit op de markt te komen, was het een technologisch manifest: met dit model toonde Cadillac de weg naar de toekomst op stilistisch en technisch vlak!

Anti-aanrijdingsradar

Het eerste dat opvalt als je het voertuig inspecteert zijn de zwarte "kegels" vooraan. Natuurlijk putte het merk hiervoor inspiratie uit ruimtereizen, maar er is ook een technische reden: deze kegels verbergen... radars, die gebruikt worden om aanrijdingen te voorkomen! Boven de passagiers is er een afneembaar dak dat behandeld is om tegen UV-stralen te beschermen.


Een luide V8!

Tenslotte werd er bij deze coupé, als echte sportwagen, gedacht aan de gewichtsverdeling: motor voorin (met uitlaten die voor de voorwielen uitkomen) en een automatische versnellingsbak die aan de achteras bevestigd is voor een betere verdeling van het gewicht over de voor- en achterkant. Tenslotte had de auto een onafhankelijke ophanging op de vier wielen, wat in 1959 helemaal niet vanzelfsprekend was, zelfs niet aan onze kant van de Atlantische Oceaan! Het duurde immers tot 1964 voordat bijvoorbeeld Ferrari een volledig onafhankelijke ophanging op zijn wegmodellen monteerde

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km