Alfa Romeo
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Je kan je misschien moeilijk inbeelden dat een slanke sportieve tweezitter het Cadillac-logo draagt, maar toch is het zo. In de jaren ‘50 kreeg het merk vooral een reputatie omwille van zijn opulente limousines, maar het waagde zich ook aan een eerder revolutionaire stijlstudie: de ‘Cyclone’!
De Cyclone was een grensverleggend project uit 1959, ontworpen door Harley Earl, hoofd van het stylingdepartement en vice-president van General Motors. Harley Earl was een visionair die met de Cyclone één van zijn laatste projecten tekende. Hoewel het voertuig niet bedoeld was om ooit op de markt te komen, was het een technologisch manifest: met dit model toonde Cadillac de weg naar de toekomst op stilistisch en technisch vlak!
Het eerste dat opvalt als je het voertuig inspecteert zijn de zwarte "kegels" vooraan. Natuurlijk putte het merk hiervoor inspiratie uit ruimtereizen, maar er is ook een technische reden: deze kegels verbergen... radars, die gebruikt worden om aanrijdingen te voorkomen! Boven de passagiers is er een afneembaar dak dat behandeld is om tegen UV-stralen te beschermen.
Tenslotte werd er bij deze coupé, als echte sportwagen, gedacht aan de gewichtsverdeling: motor voorin (met uitlaten die voor de voorwielen uitkomen) en een automatische versnellingsbak die aan de achteras bevestigd is voor een betere verdeling van het gewicht over de voor- en achterkant. Tenslotte had de auto een onafhankelijke ophanging op de vier wielen, wat in 1959 helemaal niet vanzelfsprekend was, zelfs niet aan onze kant van de Atlantische Oceaan! Het duurde immers tot 1964 voordat bijvoorbeeld Ferrari een volledig onafhankelijke ophanging op zijn wegmodellen monteerde…
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!