Vergeten concept: Cadillac Cyclone, technologisch manifest

Je kan je misschien moeilijk inbeelden dat een slanke sportieve tweezitter het Cadillac-logo draagt, maar toch is het zo. In de jaren ‘50 kreeg het merk vooral een reputatie omwille van zijn opulente limousines, maar het waagde zich ook aan een eerder revolutionaire stijlstudie: de ‘Cyclone’!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 juni 2022
  • Divers
  • 7.302 weergaven

De Cyclone was een grensverleggend project uit 1959, ontworpen door Harley Earl, hoofd van het stylingdepartement en vice-president van General Motors. Harley Earl was een visionair die met de Cyclone één van zijn laatste projecten tekende. Hoewel het voertuig niet bedoeld was om ooit op de markt te komen, was het een technologisch manifest: met dit model toonde Cadillac de weg naar de toekomst op stilistisch en technisch vlak!

Anti-aanrijdingsradar

Het eerste dat opvalt als je het voertuig inspecteert zijn de zwarte "kegels" vooraan. Natuurlijk putte het merk hiervoor inspiratie uit ruimtereizen, maar er is ook een technische reden: deze kegels verbergen... radars, die gebruikt worden om aanrijdingen te voorkomen! Boven de passagiers is er een afneembaar dak dat behandeld is om tegen UV-stralen te beschermen.


Een luide V8!

Tenslotte werd er bij deze coupé, als echte sportwagen, gedacht aan de gewichtsverdeling: motor voorin (met uitlaten die voor de voorwielen uitkomen) en een automatische versnellingsbak die aan de achteras bevestigd is voor een betere verdeling van het gewicht over de voor- en achterkant. Tenslotte had de auto een onafhankelijke ophanging op de vier wielen, wat in 1959 helemaal niet vanzelfsprekend was, zelfs niet aan onze kant van de Atlantische Oceaan! Het duurde immers tot 1964 voordat bijvoorbeeld Ferrari een volledig onafhankelijke ophanging op zijn wegmodellen monteerde

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes B-Klasse: monovolume opgefrist

Mercedes B-Klasse: monovolume opgefrist

Net zoals zijn kleinere broer, de A-Klasse, krijgt ook de B-Klasse een kleine verjongingskuur. Die omvat dezelfde technologische en geëlektrificeerde ingrediënten.

De 5 geheimen van de Ford Cortina, de legende!

De 5 geheimen van de Ford Cortina, de legende!

Hoewel het model eerder zeldzaam en minder bekend is aan deze kant van het Kanaal, is dat helemaal anders in het Verenigd Koninkrijk! De bijzonder populaire Ford Cortina zorgde er voor een hele generatie van enthousiaste familievaders!

Dit is de eerste elektrische SUV van Honda

Dit is de eerste elektrische SUV van Honda

Hij wordt gebouwd op een elektrisch platform van General Motors, maar het Japanse merk heeft nog niet bevestigd dat hij naar Europa komt.

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

De Volvo EX90 kan je thuisbatterij vervangen

De Volvo EX90 kan je thuisbatterij vervangen

Hij wordt uitgerust met bi-directioneel laden. Maar op welke manier is dat nuttig?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km