Tesla
De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.
Deze concept car is zo in de vergetelheid geraakt dat er bijna geen info over te vinden is… Maar het kleine ding bewijst wel dat de wereld plots helemaal veranderd was in 1975.
Toen de oliecrisis in 1973 losbarstte, werd Europa getransformeerd van een wereld van overvloed naar een veel strikter regime. Met steeds hogere brandstofprijzen en een inflatie die record na record verbrak, herbekeken autobouwers de vereisten waaraan hun modellen moesten voldoen. Het tijdperk van de steeds snellere, royaal uitgeruste en benzineslurpende modellen liep op zijn einde. Deze crisis, die het einde betekende voor heel wat sportwagens, was ook van groot belang voor de kleinere en zuinigere modellen.
Om zijn eerder gulzige Kever te vervangen, stelde de Duitse autobouwer in 1974 de Golf voor, gevolgd door de Polo in het daaropvolgende jaar. In datzelfde jaar werd ook deze Chicco concept afgewerkt. En hoewel sommigen er een voorbode van de Polo in zagen, denken anderen dat het eerder gaat om een auto voor een lager segment. En we zijn geneigd om hen te geloven. Wat sowieso zeker is, dat is dat deze auto ontwikkeld werd met het oog op besparing, onder andere wat de productie betreft. Het compacte model dat toch een aanvaardbare binnenruimte bood, werd aangedreven door een 40 pk sterke 900 cc grote benzine, waarmee hij een top kon halen van 130 km/u.
Gek genoeg werd deze Chicco nooit aan het grote publiek getoond, en verdween hij in de catacomben van het merk. Volkswagen gaf het idee erachter echter niet op, want enkele jaren later stelde het opnieuw een concept voor van een kleine stadswagen, in de vorm van de… Chico concept, dit keer met één enkele ‘c’!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.
De Tsjechische SUV geeft zich bloot zonder enige vorm van camouflage! Nu ja, zijn onderstel toch...
Op het programma: één of twee motoren, een behaaglijk interieur en een betaalbare instapprijs.
Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!