Vergeten concept: Citroën Xénia, de start van een revolutie!

40 jaar geleden zag de autowereld er helemaal anders uit dan vandaag. SUV’s bestonden bijna niet en zelfs het tijdperk van de monovolume moest nog beginnen! Nog voor Renault in 1984 zijn befaamde Espace op de markt bracht in 1984, kondigde Citroën een aardverschuiving aan met zijn Xénia Concept...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 september 2022
  • Divers

In de herfst van 1981 stelde Citroën de Xénia voor, een voor die tijd volslagen atypisch voertuig met zijn eenvolumekoetswerk. De basis was die van de toekomstige Citroën BX, die al klaar stond in de werkplaats maar nog niet op de markt was. Terwijl we hem vandaag zouden identificeren als een tweedeurs monovolume (een Renault Avantime avant la lettre?), bestond die naam destijds niet en sprak de pers van een shooting brake met de voorkant van... een TGV!

De hogesnelheidstrein was immers de grote revolutie van die tijd en je daardoor laten inspireren kon alleen maar een engagement voor de toekomst betekenen... Het doet ons denken aan de grote Amerikaanse berlines die 30 jaar eerder het thema ruimte en raketten in hun koetswerkdesign gebruikten!



Avant-gardistisch

In het interieur barst de Citroën Xénia van de elektronica, die doet denken aan een onfortuinlijke Lagonda... Deze concept car blijft vasthouden aan het enkelspaaks stuur en het "trommelvormige" instrumentarium dat typisch was voor Citroën-modellen uit die tijd. Hoewel er maar 4 passagiers in konden, kregen die wel een uitstekend zicht op hun omgeving, dankzij het grote glazen oppervlak. Een duidelijke voorbode op de wereld van het monovolume!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Reportage: 3.000 km met de Mercedes GLC 300 de

Reportage: 3.000 km met de Mercedes GLC 300 de

Diesel voor de lange afstanden en elektrisch voor de dagelijkse ritten: is de plug-in dieselhybride het beste van twee werelden? Je kan er in ieder geval heel ver mee rijden op één tank! Toch als je zijn technologie goed gebruikt...

Aston Martin DB12: Super Tourer, maar geen V12 meer

Aston Martin DB12: Super Tourer, maar geen V12 meer

Aston Martins nieuwste telg in de DB-bloedlijn wil verder gaan dan de huidige grenzen van het Grand Tourisme en nieuwe maatstaven creëren. Maar dat doet hij zonder V12...

Vergeten model: Lada 110, met de hulp van... Porsche!

Vergeten model: Lada 110, met de hulp van... Porsche!

Met de 110 is Lada erin geslaagd om de vele kritische stemmen het zwijgen op te leggen. Maar hoe?

Ford Kuga Graphite Tech Edition: de looks én de technologie

Ford Kuga Graphite Tech Edition: de looks én de technologie

Ford brengt zijn populaire SUV Kuga uit in een nieuwe speciale reeks Graphite Tech Edition. Een uitrustingsniveau dat ook als hybride en plug-inhybride wordt aangeboden.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km