Vergeten concept: Citroën Xénia, de start van een revolutie!

40 jaar geleden zag de autowereld er helemaal anders uit dan vandaag. SUV’s bestonden bijna niet en zelfs het tijdperk van de monovolume moest nog beginnen! Nog voor Renault in 1984 zijn befaamde Espace op de markt bracht in 1984, kondigde Citroën een aardverschuiving aan met zijn Xénia Concept...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 september 2022
  • Divers
  • 4.426 weergaven

In de herfst van 1981 stelde Citroën de Xénia voor, een voor die tijd volslagen atypisch voertuig met zijn eenvolumekoetswerk. De basis was die van de toekomstige Citroën BX, die al klaar stond in de werkplaats maar nog niet op de markt was. Terwijl we hem vandaag zouden identificeren als een tweedeurs monovolume (een Renault Avantime avant la lettre?), bestond die naam destijds niet en sprak de pers van een shooting brake met de voorkant van... een TGV!

De hogesnelheidstrein was immers de grote revolutie van die tijd en je daardoor laten inspireren kon alleen maar een engagement voor de toekomst betekenen... Het doet ons denken aan de grote Amerikaanse berlines die 30 jaar eerder het thema ruimte en raketten in hun koetswerkdesign gebruikten!



Avant-gardistisch

In het interieur barst de Citroën Xénia van de elektronica, die doet denken aan een onfortuinlijke Lagonda... Deze concept car blijft vasthouden aan het enkelspaaks stuur en het "trommelvormige" instrumentarium dat typisch was voor Citroën-modellen uit die tijd. Hoewel er maar 4 passagiers in konden, kregen die wel een uitstekend zicht op hun omgeving, dankzij het grote glazen oppervlak. Een duidelijke voorbode op de wereld van het monovolume!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Voor zijn 50ste verjaardag stelt het sportieve M-departement van BMW zijn eerste plug-in hybride model voor, de XM. Een SUV van superlatieven met een polariserende look en binnenkort een rood kantje!

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar heeft iets meer info gelost over zijn ‘3’ SUV in de aanloop naar zijn officiële voorstelling.

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Zowel de berline als de break hebben recht op deze versie met 225 pk en een dynamischer onderstel.

Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Het Japanse merk investeert in SkyDrive, een bedrijf dat “vliegende auto’s” ontwikkelt, al moet je niet verwachten dat die ook kunnen rijden.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km