Vergeten concept: Citroën Xénia, de start van een revolutie!

40 jaar geleden zag de autowereld er helemaal anders uit dan vandaag. SUV’s bestonden bijna niet en zelfs het tijdperk van de monovolume moest nog beginnen! Nog voor Renault in 1984 zijn befaamde Espace op de markt bracht in 1984, kondigde Citroën een aardverschuiving aan met zijn Xénia Concept...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 september 2022
  • Divers

In de herfst van 1981 stelde Citroën de Xénia voor, een voor die tijd volslagen atypisch voertuig met zijn eenvolumekoetswerk. De basis was die van de toekomstige Citroën BX, die al klaar stond in de werkplaats maar nog niet op de markt was. Terwijl we hem vandaag zouden identificeren als een tweedeurs monovolume (een Renault Avantime avant la lettre?), bestond die naam destijds niet en sprak de pers van een shooting brake met de voorkant van... een TGV!

De hogesnelheidstrein was immers de grote revolutie van die tijd en je daardoor laten inspireren kon alleen maar een engagement voor de toekomst betekenen... Het doet ons denken aan de grote Amerikaanse berlines die 30 jaar eerder het thema ruimte en raketten in hun koetswerkdesign gebruikten!



Avant-gardistisch

In het interieur barst de Citroën Xénia van de elektronica, die doet denken aan een onfortuinlijke Lagonda... Deze concept car blijft vasthouden aan het enkelspaaks stuur en het "trommelvormige" instrumentarium dat typisch was voor Citroën-modellen uit die tijd. Hoewel er maar 4 passagiers in konden, kregen die wel een uitstekend zicht op hun omgeving, dankzij het grote glazen oppervlak. Een duidelijke voorbode op de wereld van het monovolume!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km