MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
40 jaar geleden zag de autowereld er helemaal anders uit dan vandaag. SUV’s bestonden bijna niet en zelfs het tijdperk van de monovolume moest nog beginnen! Nog voor Renault in 1984 zijn befaamde Espace op de markt bracht in 1984, kondigde Citroën een aardverschuiving aan met zijn Xénia Concept...
In de herfst van 1981 stelde Citroën de Xénia voor, een voor die tijd volslagen atypisch voertuig met zijn eenvolumekoetswerk. De basis was die van de toekomstige Citroën BX, die al klaar stond in de werkplaats maar nog niet op de markt was. Terwijl we hem vandaag zouden identificeren als een tweedeurs monovolume (een Renault Avantime avant la lettre?), bestond die naam destijds niet en sprak de pers van een shooting brake met de voorkant van... een TGV!
De hogesnelheidstrein was immers de grote revolutie van die tijd en je daardoor laten inspireren kon alleen maar een engagement voor de toekomst betekenen... Het doet ons denken aan de grote Amerikaanse berlines die 30 jaar eerder het thema ruimte en raketten in hun koetswerkdesign gebruikten!
In het interieur barst de Citroën Xénia van de elektronica, die doet denken aan een onfortuinlijke Lagonda... Deze concept car blijft vasthouden aan het enkelspaaks stuur en het "trommelvormige" instrumentarium dat typisch was voor Citroën-modellen uit die tijd. Hoewel er maar 4 passagiers in konden, kregen die wel een uitstekend zicht op hun omgeving, dankzij het grote glazen oppervlak. Een duidelijke voorbode op de wereld van het monovolume!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.