Vergeten concept: de Alfa Romeo Iguana had echt potten kunnen breken

Met zijn technische fiche en looks had hij de meest prestigieuze constructeurs de stuipen op het lijf kunnen jagen. Helaas bleef het bij één Alfa Romeo Iguana, die naar het museum werd verwezen in plaats van de productielijnen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 maart 2022
  • Divers
  • 11.703 weergaven

Aan het einde van de jaren ’60 besliste de grote ontwerper Giorgetto Giugiaro om op eigen benen te gaan staan en richtte hij Italdesign op. Een van zijn eerste conceptcars was deze Alfa Romeo Iguana, een verrassend project voor een sportwagen met centraal achterin geplaatste motor en een futuristisch uiterlijk. Als basis gebruikte Giugiaro de Alfa Romeo 33 Stradale, een radicale, uiterst zeldzame en sculpturale sportwagen. De rondingen van die laatste waren tegen het einde van de jaren ’60 echter niet meer met hun tijd mee.

Laag tegen de grond

Guigiaro tekende daarom een auto die welvingen combineerde met zuivere hoeken. Het resultaat was zowel agressief als elegant en verraste de bezoekers van het salon van Turijn van 1969. Zijn afmetingen waren bovendien echt buitengewoon: de Iguana was nauwelijks meer dan 4 meter lang, net iets hoger dan een meter, maar wel bijna 1,80 meter breed.

V8 met meer dan 8.000 o/m

De techniek haalde de Iguana bij de 33 Stradale: een rechtstreeks uit de autosport geleende V8 die centraal achterin was ingeplant. Deze motor was nauwelijks twee liter groot, maar haalde wel 8.000 o/m waardoor hij er tot 230 pk uitperste. Later kreeg de conceptcar trouwens de meer beschaafde motor uit de Montreal.

Buitengewone details

In een tijdperk waar alle sportwagens leken op een fort met zo klein mogelijke ruiten verraste de Iguana: dit prototype was een heus aquarium en zelfs het dak was in glas gemaakt. Verder had hij een elektrisch verstelbare spoiler en koetswerkpanelen in gepolijst metaal. Dat laatste idee zou Giugiaro trouwens hergebruiken voor de beroemde DeLorean.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km