Begin jaren 70 kreeg Pininfarina een chassis van Ferrari voor een conceptcar. De Italianen lieten hun verbeelding de vrije loop en creëerden een radicaal supercarprototype. En dat rijdt vandaag eindelijk rond.

Jean-François Christiaens
04/07/2018

In de jaren 60 en 70 waren vreemde conceptcars schering en inslag, vooral wanneer ze van de Italiaanse designhuizen Bertone en Pininfarina kwamen. Op het salon van Genève in 1970 presenteerden Ferrari en Pininfarina een van de radicaalste conceptcars ooit: de Modulo.

Circuitbeest met nieuw koetswerk

De geschiedenis van deze conceptcar begint in 1968, toen de Ferrari 512 S met chassisnummer 27 verbeterd en omgebouwd werd tot 612. Verkocht geraakte die echter niet, dus Enzo en zijn merk stuurden chassisnummer 27 naar Pininfarina om er een conceptcar van te maken. De indrukwekkende, vijf liter grote V12 van 550 pk werd wel behouden.

Pablo Martin

Sergio Pininfarina vertrouwde het project toe aan zijn jonge ontwerper Pablo Martin. De 27-jarige Italiaan tekende een lage, hoekige en aerodynamische auto. “De voorkant, het interieur en de achterkant zijn met elkaar verbonden door één enkele boog”, liet hij optekenen. Het interieur werd bekleed met rood leder.

Op de weg

Na de presentatie in Genève gaf de Ferrari Modulo wereldwijd enkele actes de présence. In 2014 kocht miljonair James Glickenhaus het prototype met de bedoeling hem aan het rijden te krijgen. De racemotor werd namelijk door Ferrari “voor onderdelen” gebruikt. Na vier jaar werk is de Modulo nu eindelijk klaar voor de weg.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.