Hyundai
Het is de eerste SUV-coupé van het Koreaanse premiummerk.
Begin jaren 70 kreeg Pininfarina een chassis van Ferrari voor een conceptcar. De Italianen lieten hun verbeelding de vrije loop en creëerden een radicaal supercarprototype. En dat rijdt vandaag eindelijk rond.
In de jaren 60 en 70 waren vreemde conceptcars schering en inslag, vooral wanneer ze van de Italiaanse designhuizen Bertone en Pininfarina kwamen. Op het salon van Genève in 1970 presenteerden Ferrari en Pininfarina een van de radicaalste conceptcars ooit: de Modulo.
De geschiedenis van deze conceptcar begint in 1968, toen de Ferrari 512 S met chassisnummer 27 verbeterd en omgebouwd werd tot 612. Verkocht geraakte die echter niet, dus Enzo en zijn merk stuurden chassisnummer 27 naar Pininfarina om er een conceptcar van te maken. De indrukwekkende, vijf liter grote V12 van 550 pk werd wel behouden.
Sergio Pininfarina vertrouwde het project toe aan zijn jonge ontwerper Pablo Martin. De 27-jarige Italiaan tekende een lage, hoekige en aerodynamische auto. “De voorkant, het interieur en de achterkant zijn met elkaar verbonden door één enkele boog”, liet hij optekenen. Het interieur werd bekleed met rood leder.
Na de presentatie in Genève gaf de Ferrari Modulo wereldwijd enkele actes de présence. In 2014 kocht miljonair James Glickenhaus het prototype met de bedoeling hem aan het rijden te krijgen. De racemotor werd namelijk door Ferrari “voor onderdelen” gebruikt. Na vier jaar werk is de Modulo nu eindelijk klaar voor de weg.
Het is de eerste SUV-coupé van het Koreaanse premiummerk.
Lexus, de onbetwiste referentie op het gebied van hybride technologie, zet zijn stekkeroffensief voort met een eerste exclusief elektrische SUV: de RZ 450e. Hier zijn de 5 dingen die we het leukst vonden tijdens onze uitgebreide test.
60 jaar geleden lanceerde Opel de Rekord, een auto met typisch Amerikaanse trekjes... hoewel het wel degelijk een echte Europeaan was! Het merk viert dit jaar met trots de verjaardag van het model. Maar waarom? Wat maakte deze vergeten Opel zo interessant?
De Jeep Wagoneer S zou de concurrentie kunnen aangaan met de BMW iX, Rivian R1S en andere elektrische super-SUV's.