Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Tot het begin van de jaren ‘70 bleef Enzo Ferrari halsstarrig weigeren om een auto met motor centraal achterin te verkopen onder zijn eigen naam. De auto die op dat vlak een revolutie aankondigde, was deze Dino 206 Berlinetta Speciale uit 1965!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 mei 2022
  • Divers

Het begon allemaal in de lente van 1965: Pininfarina-designer Aldo Bravarone werkte aan een ontwerp voor een sportwagen met middenmotor. Het project was subliem: de lijnen straalden de glamour van het Italië van de jaren '60 uit en Enzo Ferrari liet zich verleiden. Vóór de voorstelling op de Autosalon van Parijs drong hij echter op het laatste moment een radicale aanpassing op: een dwars geplaatste motor in plaats van één in de lengterichting. Pininfarina ging terug naar de tekentafel en slaagde erin om het project op tijd af te werken.

De motor van de zoon

Onder de motorkap achteraan legde Enzo Ferrari een V6 op die oorspronkelijk ontwikkeld werd door zijn zoon, Alfredo 'Dino' Ferrari, die te vroeg overleden was. Het 2 liter grote blok beschikte over een specifiek vermogen dat ongelooflijk was voor zijn tijd, met 218 pk aan de krukas!

Voorloper

Hoewel dit project officieel de verantwoordelijkheid was van de raceafdeling van Ferrari (SEFAC), overtuigde het enthousiasme van het publiek voor de schoonheid van de lijnen Enzo Ferrari uiteindelijk om een productieversie te ontwikkelen... Enzo Ferrari probeerde al lange tijd, zonder dat met zoveel woorden toe te geven, om zijn gamma naar beneden toe uit te breiden! Omdat de middenmotor maar 6 cilinders telde, mocht dit model het beroemde steigerende paard niet dragen. Er was dus een naam nodig: de bijnaam van zijn overleden zoon, Dino... Het van dit concept afgeleide productiemodel zou de Dino 206 GT worden!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ferrari? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ferrari-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km