Vergeten concept: Ford GT90, even snel als de Bugatti Veyron

Op het salon van Detroit in 1995 verraste Ford vriend en vijand met de GT90. De spirituele opvolger van de GT40 moest de snelste en beste supercar van de jaren 90 worden, maar haalde uiteindelijk nooit het productiestadium.

  • Bervoets Wim
  • 26 juli 2017

“Dat kunnen we in Amerika beter”, dachten ze bij Ford toen ze Europese supercars als de Lamborghini Diablo, McLaren F1 en Jaguar XJ220 zagen. De Amerikanen hadden haast om zich te bewijzen: de ontwikkelingsfase van de GT90 nam welgeteld zes maanden in beslag.

New Edge

De GT90 was een imposante verschijning: strak wit aan de buitenkant, felblauw binnenin. De monocoque bestond uit aluminium, de koetswerkpanelen waren gemaakt van koolstofvezel. De scherpe lijnen en geometrische vormen in het koetswerk waren de eerste toepassing van Fords “New Edge”-design uit de jaren 90. Later zou die filosofie het ontwerp bepalen van onder meer de eerste Ford Ka en Ford Focus.

XJ220 onderhuids

Waarom de GT90 zo snel ontwikkeld kon worden? Ford had in die tijd Jaguar onder zijn vleugels, en bij Jaguar reed er op dat moment al een supercar rond: de XJ220. De Amerikanen maakten van die gelegenheid gebruik om hun GT90 te baseren op het chassis van de Jaguar. Ook de ophanging en versnellingsbak leende Ford bij de Britten.

4 turbo’s!

Onder de motorkap: een zes liter grote V12. Diens basis bestond eigenlijk uit twee samengesmolten V8-motoren, waar elk nog eens twee cilinders van werden weggehaald. Dankzij de hulp van maar liefst vier turbo’s slaagden de ingenieurs erin om 730 pk uit het blok te puren. Goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in een dikke 3 seconden en een topsnelheid van 407 km/u. Even snel als de Bugatti Veyron dus. Nog een opmerkelijk detail: naar het schijnt werd de uitlaat zo heet dat Ford keramische platen moest gebruiken om het omhullende koetswerk niet te doen smelten. Net als in de Space Shuttle…

Helaas

De Ford GT90 debuteerde in allerlei videospelletjes uit die tijd, maar helaas nooit op de openbare weg: Ford zou eigenlijk nooit een productie hebben overwogen voor deze GT90. De spirituele opvolger van de GT40 volgde pas in 2004, met de Ford GT.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km