Audi
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de nieuwe generatie elektrische SUV van Audi hier. Welkom aan de Q6 e-tron, de neef van de elektrische Porsche Macan.
In de jaren 1950 stelde General Motors drie “show cars” voor die werden aangedreven door turbinemotoren. Ze waren compleet van de pot gerukt en verzinnebeeldden de absurde dromen over een toekomst… die ondertussen al tot het verleden behoort.
De jaren 1950 waren een dolle periode. Het einde van de oorlog bracht een technologische boom en de hele wereld droomde van een toekomst vol superlatieven. In de Verenigde Staten verscheen naast de conventionele conceptcars een nieuw genre: de “show cars”. Dat waren voertuigen met een buitenissige look en aandrijvingssystemen die elkaar probeerden te overtreffen in waanzin. Ze moesten de visie uitbeelden op de automobiel van de jaren… 2000.
De eerste van dit soort auto’s kwam van General Motors. Hij heette Firebird en moest de luchtvaarttechnologie naar de weg vertalen. Zijn designer gaf openlijk toe zijn inspiratie te hebben gehaald bij de straaljager Douglas F4D Skyray toen hij zijn show car tekende. De futuristische auto, die volledig in glasvezel was gemaakt, werd aangedreven door een gasturbine die zo’n 370 pk ontwikkelde. De nieuwe technologie bleek echter wel een paar schoonheidsfoutjes te bevatten… De tweetrapsautomaat bleek niet opgewassen tegen het vermogen en de uitlaatgassen die aan de motor ontsnapten hadden een temperatuur van… 570 graden Celsius.
Twee jaar later deed GM er nog een schepje bovenop met de Firebird II. In tegenstelling tot de eerste was dat een vierzitter en moest hij deze keer de ‘gezinswagen’ van de toekomst voorstellen. Hij pakte uit met bijzonder indrukwekkende technologie voor die tijd, zoals een lucht- en olievering, schijfremmen met zwevende rotor en zelfs een achteruitrijcamera. Jawel! Onder zijn titanium koetswerk ging bovendien een turbine van een nieuwe generatie schuil die was uitgerust met een gasregeneratiesysteem. Die produceerde 200 pk en de uitlaatgastemperatuur was lager dan die van een conventionele verbrandingsmotor.
In 1958 tot slot kwam de Firebird III. Dit resultaat van jarenlang ontwikkelingswerk koppelde deze keer de sportieve kant van de eerste conceptcar aan de gezinsgerichte roeping van de tweede. Of toch in theorie. Met zijn 7 spoilers en zijn cockpit met dubbele glazen koepel leek hij zo uit een sci-fi-film weggereden. Qua technologische innovaties zien we dat besturing, gaspedaal en rem waren samengebracht in een joystick die de naam “Unicontrol” kreeg.
Vroegtijdig zelfrijdend
Het volledig elektronische systeem kon de auto zelfs helemaal alleen controleren door een onder het asfalt ingewerkte elektrische draad. Om maar te zeggen dat de zelfrijdende auto geen recent fenomeen is…Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de nieuwe generatie elektrische SUV van Audi hier. Welkom aan de Q6 e-tron, de neef van de elektrische Porsche Macan.
Fiat zou overwegen om de nieuwere 500e ook met benzinemotor te lanceren om de verkoop van het model te stimuleren, nu de EV-verkoop vertraagt...
Net wanneer je dacht dat het niet gekker kon dan de 802 pk sterke Mercedes-AMG S 63 E Performance, doet Brabus er nog een schepje bovenop met de Brabus 930. Inderdaad, met 930 pk!
In het kielzog van zijn facelift krijgt de Ford Puma ook een (of meer) elektrische versie(s). Een katachtige die niet meer spint of gromt, dus!