Aston Martin
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Hij had Ferrari’s en Lamborghini’s het leven zuur kunnen maken met zijn technologie uit de F1. Hij had het blazoen van de Britse autobouwer kunnen oppoetsen en het merk tussen de meest prestigieuze ter wereld verheffen. Helaas, de Jaguar XF10 kwam er niet...
Het is op het Salon van Barcelona van 2003 dat Erwin Himmel, via Fuore Design, deze de Jaguar XF10 Concept voorstelde. Hij werd een tiental jaar na de XJ220 onthuld, de laatste supercar van het Britse merk. Die lange wachttijd kan verklaard worden door het feit dat dat model een flop werd! Maar nu wil Jaguar het grote publiek verleiden met technologie uit de Formule 1. De resultaten in deze discipline voldeden misschien niet helemaal aan de verwachtingen van het Britse merk (integendeel zelfs), maar de technische fiche was niettemin verleidelijk!
De XF10 maakt gebruik van een volledig in carbon gebouwde structuur, een garantie voor lichtheid en stevigheid. Onder de motorkap vinden we een blok met een layout die destijds gebruikt werd in de F1: een V10! Met een cilinderinhoud van… 7 liter en zonder turbo, leverde hij 640 pk en werd hij gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. De aangekondigde prestaties volstonden om de beroemde Italiaanse merken te doen beven: een top van 336 km/u en amper 3,8 seconden voor een sprint van 0 naar 100 km/u!
Bij zijn voorstelling was er sprake van een eventuele serieproductie… maar helaas verdween de concept in de vergetelheid, ondanks een facelift het jaar erop!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.