Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Hij had Ferrari’s en Lamborghini’s het leven zuur kunnen maken met zijn technologie uit de F1. Hij had het blazoen van de Britse autobouwer kunnen oppoetsen en het merk tussen de meest prestigieuze ter wereld verheffen. Helaas, de Jaguar XF10 kwam er niet...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 januari 2022
  • Divers

Het is op het Salon van Barcelona van 2003 dat Erwin Himmel, via Fuore Design, deze de Jaguar XF10 Concept voorstelde. Hij werd een tiental jaar na de XJ220 onthuld, de laatste supercar van het Britse merk. Die lange wachttijd kan verklaard worden door het feit dat dat model een flop werd! Maar nu wil Jaguar het grote publiek verleiden met technologie uit de Formule 1. De resultaten in deze discipline voldeden misschien niet helemaal aan de verwachtingen van het Britse merk (integendeel zelfs), maar de technische fiche was niettemin verleidelijk!

De XF10 maakt gebruik van een volledig in carbon gebouwde structuur, een garantie voor lichtheid en stevigheid. Onder de motorkap vinden we een blok met een layout die destijds gebruikt werd in de F1: een V10! Met een cilinderinhoud van… 7 liter en zonder turbo, leverde hij 640 pk en werd hij gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. De aangekondigde prestaties volstonden om de beroemde Italiaanse merken te doen beven: een top van 336 km/u en amper 3,8 seconden voor een sprint van 0 naar 100 km/u!

Bij zijn voorstelling was er sprake van een eventuele serieproductie… maar helaas verdween de concept in de vergetelheid, ondanks een facelift het jaar erop!


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km