Peugeot
Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!
Heeft Jaguar, dat nog steeds in financiële moeilijkheden zit, een nieuwe F-Type nodig om zijn imago op te poetsen? Een brute bolide met open dak en veel pk’s onder de motorkap? Dit vergeten concept zou als inspiratiebron kunnen dienen: de Jaguar Ascot, een duidelijke stijlbreuk met de traditionele modellen van het merk...
Een Jaguar is voor ons een wulpse bolide, met rondingen die zowel aantrekkelijk als gespierd ogen. Een subtiele mix van passie en agressiviteit. Het is deze delicate balans die heeft gezorgd voor het succes van de meest bekende modellen van het merk: XK120, Mk. 2, E-Type, XJ6, F-Type, ... Deze conceptcar van Bertone gaat echter duidelijk tegen de stroom in. Zijn agressieve en scherpe lijnen doen zelfs denken aan een Lotus of TVR uit de jaren ’70!
In de eerste helft van de jaren ’70 had Jaguar de grootste moeite om de E-Type te vervangen, die verouderd was en waarvan de klassieke ronde vormen het niet toelieten om de noodzakelijke aanpassingen door te voeren om conform te blijven met de Amerikaanse regels. Daardoor kwam in 1975 de XJ-S, een radicaal andere auto die veel meer als GT werd gepositioneerd... en die het publiek niet wist te overtuigen. Na de geweldige rondingen van de E-Type, vonden de klanten dat de rechte lijnen van de XJ-S finesse misten. Een groot aantal carrossiers probeerde dan ook zijn eigen versie te tekenen van de opvolger van de E-Type. Pininfarina haalde de krantenkoppen met de XJ Spider, terwijl Bertone in 1978 deze opvallende XJ-S voorstelde, met een volledig nieuwe look én een nieuwe naam: Ascot.
De Ascot werd gebouwd op het platform van de XJ-S en kreeg ook zijn V12, maar qua design verwees Bertone de traditionele rondingen van Jaguar naar de vuilbak om iets voor te stellen dat veel meer in de geest van de jaren ’70 lag: de ‘Wedge’, of wigvorm. Die was toendertijd in de mode en Bertone maakte er een punt van om dezelfde stijl toe te passen op deze XJ-S. De Ascot werd korter door te snijden in de overhangen en onderscheidt zich ook met zijn volledig aluminium constructie, met uitzondering van de neus, die bestaat uit een sandwichmateriaal van metaal en... rubber. Geen twijfel mogelijk dat dit een conceptcar uit de jaren ’70 is! Het interieur blijft vrij traditioneel met een bruine bekleding, die past bij de gouden tint van de auto. Typischer kan bijna niet. De conceptcar is echter nooit in productie gegaan...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail:
Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!
De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.
De Tsjechische SUV geeft zich bloot zonder enige vorm van camouflage! Nu ja, zijn onderstel toch...
Op het programma: één of twee motoren, een behaaglijk interieur en een betaalbare instapprijs.