Vergeten concept: Lamborghini Calà, de voorloper van de Gallardo

In 1995 kon je op het salon van Genève een bijzondere conceptcar bewonderen: de Lamborghini Calà. Die kwam van het ontwerpbureau Italdesign en moest Lamborghini’s instapmodel worden.

  • Bervoets Wim
  • 03 augustus 2017

Toch begint het verhaal in 1987, toen Lamborghini aan een opvolger van de Jalpa werkte. Het conceptmodel dat toen werd ontwikkeld, was de P140. Maar in datzelfde jaar werd Lamborghini verkocht aan Chrysler, dat geen brood zag in een “instap”-Lamborghini. In 1988 werd de carrière van de Lamborghini Jalpa dan ook stopgezet, zonder opvolger. En dus zonder P140.

Alles op de Diablo

Moederbedrijf Chrysler zette in 1990 alles op de langverwachte Countach-opvolger, de Diablo. Dat topmodel deed het aanvankelijk goed, maar kende de jaren nadien een tegenvallende verkoop, vooral wegens een te hoge vraagprijs. Een betaalbaarder instapmodel was net dan wat het merk nodig had, maar dat zag Chrysler te laat in.

MegaTech

In 1994 deed Chrysler Lamborghini dan ook van de hand. Het holdingbedrijf MegaTech was de koper van het Italiaanse merk, en dankzij de nieuwe investeerders was er opnieuw ruimte voor plannen voor een nieuw model. Al moest dat vertrekken van het chassis van de P140-conceptcar uit 1988…

Italdesign

Lamborghini stuurde het P140-chassis naar ontwerpbureau Italdesign. Onder leiding van Giorgetto Giugiaro leverde dat de Calà af, een opvallende, gele conceptcar met grote glaspartijen, luchtinlaten en spoilergeweld. “Calà” zou trouwens een Piemontees dialectwoord zijn voor “kijk daar”. De Italdesign Calà had zijn naam dus niet gestolen...

V10 centraal achterin

Onder de motorkap centraal achterin stak een 3,9 liter grote V10. Die produceerde 400 pk. Dat vermogen werd via een manuele zesversnellingsbak naar de achterwielen gestuurd, en zorgde ervoor dat de Italdesign – of Lamborghini – Calà een topsnelheid haalde van 291 km/u.

Volkswagen

Het conceptmodel op het salon van Genève in 1995 was trouwens het enige exemplaar van de Calà dat er ooit werd gebouwd. In 1998 verkocht MegaTech Lamborghini namelijk aan de Volkswagen-groep, dat de plannen voor een instapmodel op de lange baan schoof. Die plannen zouden in 2003 pas worden opgerakeld met de Gallardo…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km