Vergeten concept: Lamborghini Marzal, vierzitter met zescilinder

Lamborghini is opgericht in 1963 en bouwde heel snel een volledig gamma uit. Vanaf de helft van de jaren ’60 deed het namelijk een schokgolf door de autosector gaan met de verbluffende Miura, maar het bedrijf had nog andere projecten.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 april 2020
  • Divers

Vergeten concept: Lamborghini Marzal, vierzitter met zescilinder

Ferruccio Lamborghini wou namelijk een gezinswagen die vier personen kon vervoeren. Het succes van Ferrari’s met 2+2 zitplaatsen in de VS had de Italiaan ongetwijfeld op ideeën gebracht. Daarom kwam de eerste ‘gezins-Lamborghini’ er in 1967: de Marzal.

Vergeten concept: Lamborghini Marzal, vierzitter met zescilinder

Het model was getekend door de getalenteerde Marcello Gandini die toen nog werkte bij Bertone, en had een machtige look, die voor zijn tijd zeer futuristisch was. Scherpe lijnen, vleugeldeuren, grote glasoppervlakken en zilverkleurige gescheiden stoelen. Maar hoe futuristisch de conceptcar ook oogde, hij werkte ook echt. Lamborghini had er een halve Miura-V12 in gepropt, dus een zescilinder van 2,0 liter, die goed was voor 175 pk. Net zoals in de Miura zat de motor ook hier overdwars achterin.

Vergeten concept: Lamborghini Marzal, vierzitter met zescilinder

De eerste publieke onthulling van de conceptcar gebeurde op gepaste wijze: hij werd bestuurd door Prins Rainier en Prinses Grace van Monaco bij de opening van de Grote Prijs in het Prinsdom. Het vervolg was even knap: in 1968 bracht Lamborghini de Espada op de markt, een GT met 4 zitplaatsen die sterk was geïnspireerd op de Marzal en een andere concept van Bertone, de Jaguar Pirana. Maar in tegenstelling tot de Marzal kreeg de Espada een voorin geplaatste V12. Hij bleef 10 jaar op de markt en er werden meer dan 1.200 exemplaren van gebouwd, maar hij kreeg nooit echt een opvolger. De Marzal bestaat nog steeds en werd in 2011 voor meer dan een miljoen euro geveild.

Vergeten concept: Lamborghini Marzal, vierzitter met zescilinder

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km