Vergeten concept: Lamborghini Marzal, vierzitter met zescilinder
Lamborghini
is opgericht in 1963 en bouwde heel snel een volledig gamma uit. Vanaf de helft
van de jaren ’60 deed het namelijk een schokgolf door de autosector gaan met de
verbluffende Miura, maar het bedrijf had nog andere projecten.
Christiaens Jean-Francois
28 april 2020
Divers
1.326 weergaven
Ferruccio Lamborghini wou namelijk een
gezinswagen die vier personen kon vervoeren. Het succes van Ferrari’s met 2+2
zitplaatsen in de VS had de Italiaan ongetwijfeld op ideeën gebracht. Daarom
kwam de eerste ‘gezins-Lamborghini’ er in 1967: de Marzal.
Het model was getekend door de getalenteerde
Marcello Gandini die toen nog werkte bij Bertone, en had een machtige look, die
voor zijn tijd zeer futuristisch was. Scherpe lijnen, vleugeldeuren, grote
glasoppervlakken en zilverkleurige gescheiden stoelen. Maar hoe futuristisch de
conceptcar ook oogde, hij werkte ook echt. Lamborghini had er een halve
Miura-V12 in gepropt, dus een zescilinder van 2,0 liter, die goed was voor 175
pk. Net zoals in de Miura zat de motor ook hier overdwars achterin.
De eerste publieke onthulling van de
conceptcar gebeurde op gepaste wijze: hij werd bestuurd door Prins Rainier en
Prinses Grace van Monaco bij de opening van de Grote Prijs in het Prinsdom. Het
vervolg was even knap: in 1968 bracht Lamborghini de Espada op de markt, een GT
met 4 zitplaatsen die sterk was geïnspireerd op de Marzal en een andere concept
van Bertone, de Jaguar Pirana. Maar in tegenstelling tot de Marzal kreeg de
Espada een voorin geplaatste V12. Hij bleef 10 jaar op de markt en er werden
meer dan 1.200 exemplaren van gebouwd, maar hij kreeg nooit echt een opvolger.
De Marzal bestaat nog steeds en werd in 2011 voor meer dan een miljoen euro
geveild.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat. Heet dat dan ouder worden?
Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...
Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?
Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!
Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?
De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...
Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?
Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...
Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!
Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.
Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...
Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...