Vergeten concept: Lamborghini Marzal, vierzitter met zescilinder

Lamborghini is opgericht in 1963 en bouwde heel snel een volledig gamma uit. Vanaf de helft van de jaren ’60 deed het namelijk een schokgolf door de autosector gaan met de verbluffende Miura, maar het bedrijf had nog andere projecten.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 april 2020
  • Divers
  • 2.300 weergaven

Vergeten concept: Lamborghini Marzal, vierzitter met zescilinder

Ferruccio Lamborghini wou namelijk een gezinswagen die vier personen kon vervoeren. Het succes van Ferrari’s met 2+2 zitplaatsen in de VS had de Italiaan ongetwijfeld op ideeën gebracht. Daarom kwam de eerste ‘gezins-Lamborghini’ er in 1967: de Marzal.

Vergeten concept: Lamborghini Marzal, vierzitter met zescilinder

Het model was getekend door de getalenteerde Marcello Gandini die toen nog werkte bij Bertone, en had een machtige look, die voor zijn tijd zeer futuristisch was. Scherpe lijnen, vleugeldeuren, grote glasoppervlakken en zilverkleurige gescheiden stoelen. Maar hoe futuristisch de conceptcar ook oogde, hij werkte ook echt. Lamborghini had er een halve Miura-V12 in gepropt, dus een zescilinder van 2,0 liter, die goed was voor 175 pk. Net zoals in de Miura zat de motor ook hier overdwars achterin.

Vergeten concept: Lamborghini Marzal, vierzitter met zescilinder

De eerste publieke onthulling van de conceptcar gebeurde op gepaste wijze: hij werd bestuurd door Prins Rainier en Prinses Grace van Monaco bij de opening van de Grote Prijs in het Prinsdom. Het vervolg was even knap: in 1968 bracht Lamborghini de Espada op de markt, een GT met 4 zitplaatsen die sterk was geïnspireerd op de Marzal en een andere concept van Bertone, de Jaguar Pirana. Maar in tegenstelling tot de Marzal kreeg de Espada een voorin geplaatste V12. Hij bleef 10 jaar op de markt en er werden meer dan 1.200 exemplaren van gebouwd, maar hij kreeg nooit echt een opvolger. De Marzal bestaat nog steeds en werd in 2011 voor meer dan een miljoen euro geveild.

Vergeten concept: Lamborghini Marzal, vierzitter met zescilinder

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km