Halverwege de jaren ‘90 ziet Lamborghini af: financieel zit het niet mee en het project voor een kleinere Lamborghini V10 valt in het water. Het merk werkt daarom samen met Zagato aan een sportwagen op basis van de Diablo, maar in een beperkte reeks gebouwd met een uniek koetswerk. Zagato toont een eerste project aan het merk, dat overtuigd is en een prototype bestelt. Het resultaat werd zelfs voorgesteld aan enkele klanten en de beperkte productie werd aangekondigd!
Een raket voor op de weg!
De in 1996 op het Salon van Genève voorgestelde Raptor trekt de aandacht van het publiek en de pers met zijn volledig openende centrale gedeelte! Hij werd in sneltempo ontwikkeld dankzij onder andere de digitalisering van het proces, en beschikte over heel wat troeven: een verwijderbaar dak, een buizenstructuur, een koetswerk in koolstofvezel, een verzorgd maar minimalistisch interieur...
Op technisch vlak zijn er geen verrassingen: de V12 van de Diablo met een cilinderinhoud van 5;7 liter en een vermogen van 492 pk, een handgeschakelde zesbak en vierwielaandrijving. Met een totaalgewicht dat beperkt bleef tot 1.350 kg waren de prestaties indrukwekkend: 0 naar 100 km/u in minder dan 4 seconden en een topsnelheid van meer dan 320 km/u!
Helaas besliste één van de aandeelhouders om niet verder te gaan met het project, dat daardoor in de koelkast ging, ondanks de interesse van heel wat klanten. De auto bestaat vandaag nog altijd en bevindt zich in een privécollectie.
Op zoek naar een nieuwe wagen?
Ben jij op zoek naar een Lamborghini? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lamborghini-zoekertjes nu hier:
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?