Vergeten concept: Lamborghini Raptor, dit had de Mucielago-vervanger kunnen zijn

Deze waanzinnige door Zagato ontwikkelde Lamborghini zou het levenslicht gezien kunnen hebben in de plaats van de Murcielago.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 mei 2022
  • Divers

Halverwege de jaren ‘90 ziet Lamborghini af: financieel zit het niet mee en het project voor een kleinere Lamborghini V10 valt in het water. Het merk werkt daarom samen met Zagato aan een sportwagen op basis van de Diablo, maar in een beperkte reeks gebouwd met een uniek koetswerk. Zagato toont een eerste project aan het merk, dat overtuigd is en een prototype bestelt. Het resultaat werd zelfs voorgesteld aan enkele klanten en de beperkte productie werd aangekondigd!

Een raket voor op de weg!

De in 1996 op het Salon van Genève voorgestelde Raptor trekt de aandacht van het publiek en de pers met zijn volledig openende centrale gedeelte! Hij werd in sneltempo ontwikkeld dankzij onder andere de digitalisering van het proces, en beschikte over heel wat troeven: een verwijderbaar dak, een buizenstructuur, een koetswerk in koolstofvezel, een verzorgd maar minimalistisch interieur...

Op technisch vlak zijn er geen verrassingen: de V12 van de Diablo met een cilinderinhoud van 5;7 liter en een vermogen van 492 pk, een handgeschakelde zesbak en vierwielaandrijving. Met een totaalgewicht dat beperkt bleef tot 1.350 kg waren de prestaties indrukwekkend: 0 naar 100 km/u in minder dan 4 seconden en een topsnelheid van meer dan 320 km/u!

Helaas besliste één van de aandeelhouders om niet verder te gaan met het project, dat daardoor in de koelkast ging, ondanks de interesse van heel wat klanten. De auto bestaat vandaag nog altijd en bevindt zich in een privécollectie.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Lamborghini? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lamborghini-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km