Europa hield destijds niet zo van grote
prestigeberlines. Daarom zette Lexus in op een compacte auto, maar dan wel een
voor het premiumsegment. In 1994 was dat idee zeer vernieuwend: De Audi A3 of
Mercedes A-Klasse bestonden nog niet en BMW had wel de 3-Reeks Compact
gelanceerd, maar dat was slechts een driedeurs. Lexus betrad hier dus onbekend
terrein…
En de conceptcar ging behoorlijk ver: Lexus
deed een beroep op de Italiaanse ontwerper ItalDesign. De merkwaardige vormen die
hij tekende sloten mooi aan bij de tijdsgeest. De auto was zeer compact want
zijn lengte bleef tot 4,27 meter beperkt. Technisch gezien was het onderstel
rechtstreeks overgenomen van de berline GS300, maar Lexus vond nog ruimte voor
vierwielaandrijving en… een V8 van 4,0 liter die zo’n 260 pk beloofde.
Toch was hij veel meer op comfort gericht dan
op sportiviteit: een automatische versnellingsbak (toen waren die nog niet
bepaald bliksemsnel, integendeel) was verplicht, het interieur was weelderig
aangekleed en de naam Landau verwees naar luxekoetsen uit de 19de eeuw.
Door een hedendaagse bril gezien lijkt het
technische programma op papier aantrekkelijk. Toyota deinsde echter terug voor
het idee om een vernieuwend concept te lanceren op een markt die nog helemaal
moest worden opgebouwd, namelijk die van de compacte premiummodellen. De
Japanners deden daarom voorzichtig een stap terug en staken de Landau in de
ijskast. Het duurde tot 2011 voor de constructeur het nog eens probeerde met de
CT. Spijtig, Lexus had een voortrekker kunnen geweest zijn…
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?