Vergeten concept: Lotus Etna, hij had Ferrari van de troon kunnen stoten!

Deze Lotus Etna had alles in huis om de Ferrari 308 of Porsche 930 Turbo te doen beven! Helaas kwam hij nooit verder dan de conceptfase. We blikken terug op deze Lotus met een vulkanisch temperament...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 juni 2022
  • Divers

Deze Lotus komt niet uit het land van Dickens, maar wel dat van Dante! Giorgetto Giugiaro tekende immers deze verbazingwekkende concept car, die de ondertussen 12 jaar oude Esprit zou gaan opvolgen! Hoewel het design nog te pruimen valt, is de algemene look er duidelijk verankerd in de jaren ‘80. Je zou er enkele lijnen in kunnen ontdekken die doen denken aan de Elan uit 1989

V8

De in 1984 voorgestelde concept car is niet zomaar een stijlstudie. Giugiaro's bedrijf, Italdesign, ontwikkelde het prototype in samenwerking met Lotus. En de Britten leverden een hypermoderne motor: een 4-liter V8 die bijna 340 pk en 400 Nm aan koppel leverde! Vandaag de dag klinkt dat misschien eerder bescheiden, maar in die tijd was het meer dan respectabel: het merk kondigde een 0 naar 100-tijd aan van minder dan 5 seconden en een topsnelheid van bijna 290 km/u... Voor het onderstel liet Lotus zich grotendeels inspireren door de racerij, en vooral door de Formule 1, met een actieve ophanging en een tractiecontrolesysteem. Lotus kondigde ook ABS aan en zelfs een systeem om het lawaai in het interieur te verminderen!

Proloog...

Helaas, in 1984 was Lotus nog aan het bekomen van de plotselinge dood van zijn briljante oprichter, Colin Chapman, die 2 jaar eerder overleed. Het merk, dat midden in een financieel debacle zat, had niet de nodige centen om dit model te ontwikkelen. De motor, die werkte gewoonweg niet! Tenminste tot het aanbreken van het derde millennium: een fan van het merk kocht de auto en maakte hem rijdend...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km