MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Van alle Japanse autobouwers is Mazda, samen met Subaru, één van de meest originele. Deze concept car, die meer dan een halve eeuw oud is, is daarvan het beste voorbeeld!
We keren terug naar het Salon van Tokyo van 1970. Mazda stelt er de RX-500 voor, een concept car van een bijzonder radicale coupé! Hij breekt radicaal met de eerder conservatieve auto’s van andere constructeurs van het land van de rijzende zon. Hier zit de motor centraal achterin, hij krijgt schaardeuren en een plastic koetswerk...
Op technisch vlak is het model ook origineel, met een rotatiemotor met een inhoud van een liter, die toch 250 pk levert! Dat belooft stevige prestaties, aangezien het totale gewicht van deze concept lager is dan 850 kg! Maar het pronkstuk is de achterkant...
Mazda wou met deze concept de grenzen van de actieve veiligheid verleggen. Daarom zijn er achteraan lichten in drie kleuren. De groene lichten geven aan dat de wagen aan het accelereren is. Oranje lichten kondigen een constante snelheid aan, en (dat had je al begrepen) rode lichten betekenen dat er geremd wordt.
Helaas werd het model nooit in overweging genomen voor productie. Mazda toonde het tijdens verschillende gelegenheden, maar er volgde geen serieproductie. En dat is jammer, want deze bolide had enkele Europese referenties in die tijd aan het wankele kunnen brengen, te beginnen met de Porsche 911!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.