Vergeten concept: Mercedes C112, het heeft niet veel gescheeld!

Deze Mercedes C112 zou DE supercar van de jaren ’90 geweest kunnen zijn. Maar de autobouwer besliste er anders over en hij verdween van het toneel, ondanks zijn grote potentieel.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 november 2021
  • Divers

Aan het einde van de jaren ’80 verscheen Mercedes indirect terug in de motorsportwereld, meer bepaald in de 24 uren van Le Mans! Het kwam voor het laatst aan de start in een uithoudingsrace in 1955, met destijds een tragisch ongeval dat het doek deed vallen over de ambities van Mercedes op dat vlak. Meer dan dertig jaar later tekende de directie voor een terugkeer, en dat als motorenleverancier van Sauber! En ze beslisten om meteen ook maar een supercar te ontwikkelen voor de openbare weg…

Grote verandering…

Maar wanneer Mercedes in 1991 de C112 voorstelt op het Salon van Frankfurt, is de sfeer omgeslagen. Duitsland zit in volle hereniging en het is tegen die bijzondere achtergrond dat het merk de broeksriem moet aanhalen en beslist om geldverslindende projecten te vergeten. De C112 verdwijnt dus in de vergetelheid, ondanks de interesse van heel wat potentiële klanten. Een aantal bronnen hebben het over een vijfhonderdtal mensen die bereid waren om een voorschot te betalen! Gerucht of realiteit? Veel is er over de geschiedenis van deze concept niet bewaard gebleven… 

Italiaans lichaam, Duits hart

En toch is de basis even spectaculair als veelbelovend: het koetswerk is van Coggiola, het aluminium chassis vindt zijn oorsprong in de motorsportwereld, zijn vleugeldeuren doen denken aan die van de beroemde 300 SL uit de jaren ’50 en onder de motorkap achteraan vinden we een stevige 6 liter grote V12 met meer dan 400 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak! Jammer…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km