Vergeten concept: Renault Initiale, waanzin met een V10 uit de F1!

Halverwege de jaren ‘90 hadden Franse autobouwers het hogere luxesegment nog niet opgegeven. Renault stelde in 1995 een verrassende concept car voor die de ongenaakbare Duitse berlines in het vizier nam.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 januari 2023
  • Divers

We kunnen hier moeilijk spreken over een ‘schoonheid’, maar de Initiale concept van Renault had in elk geval karakter. Net als de Scenic Vision trouwens, die te zien is op de Brussels Motor Show.

Vlijmscherpe hoeken gecombineerd met zachte rondingen: zelfs vandaag, bijna 30 jaar later, mist het ontwerp zijn effect niet. De stijl verwijst naar coupés en monovolumes, maar oogt minder polariserend dan die van de Vel Satis, die grotendeels door deze concept car is geïnspireerd. In het interieur vertrouwde Renault op Franse luxe om klanten met een dikke portemonnee van de Duitse merken af te snoepen: edele materialen en een bekleding van Louis Vuitton.

Waanzin onder de motorkap

Maar het is op mechanisch vlak dat de Initiale nog het meest verrast: nee, het 3,5 liter blok is niet de Nissan V6 die later gebruikt zal worden in de topversies van de Vel Satis, maar wel een... V10 uit de Formule 1, die wat braver gemaakt is en net geen 400 pk levert. Een verbazingwekkend vermogen voor die tijd, zeker voor een Franse berline! Dat is bijvoorbeeld het vermogen van de BMW M5 die 3 jaar later voorgesteld zal worden! Maar het hoogtepunt is natuurlijk zijn beklijvende geluid en de rode zone die pas start bij 8.000 toeren...

Zo'n technisch en esthetisch festijn doet natuurlijk dromen. Veel liefhebbers geloofden erin. Helaas haalde Renault grotendeels de ziel uit het concept om er de Vel Satis van te maken. Een topwagen met een eigen persoonlijkheid, maar die de technische flair en esthetische finesse van deze uitzonderlijke concept car moest missen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km