Lamborghini
De unieke coupé en cabrio zullen de laatste Lamborghini-modellen zijn met een puur atmosferische V12.
Halverwege de jaren ‘90 hadden Franse autobouwers het hogere luxesegment nog niet opgegeven. Renault stelde in 1995 een verrassende concept car voor die de ongenaakbare Duitse berlines in het vizier nam.
We kunnen hier moeilijk spreken over een ‘schoonheid’, maar de Initiale concept van Renault had in elk geval karakter. Net als de Scenic Vision trouwens, die te zien is op de Brussels Motor Show.
Vlijmscherpe hoeken gecombineerd met zachte rondingen: zelfs vandaag, bijna 30 jaar later, mist het ontwerp zijn effect niet. De stijl verwijst naar coupés en monovolumes, maar oogt minder polariserend dan die van de Vel Satis, die grotendeels door deze concept car is geïnspireerd. In het interieur vertrouwde Renault op Franse luxe om klanten met een dikke portemonnee van de Duitse merken af te snoepen: edele materialen en een bekleding van Louis Vuitton.
Maar het is op mechanisch vlak dat de Initiale nog het meest verrast: nee, het 3,5 liter blok is niet de Nissan V6 die later gebruikt zal worden in de topversies van de Vel Satis, maar wel een... V10 uit de Formule 1, die wat braver gemaakt is en net geen 400 pk levert. Een verbazingwekkend vermogen voor die tijd, zeker voor een Franse berline! Dat is bijvoorbeeld het vermogen van de BMW M5 die 3 jaar later voorgesteld zal worden! Maar het hoogtepunt is natuurlijk zijn beklijvende geluid en de rode zone die pas start bij 8.000 toeren...
Zo'n technisch en esthetisch festijn doet natuurlijk dromen. Veel liefhebbers geloofden erin. Helaas haalde Renault grotendeels de ziel uit het concept om er de Vel Satis van te maken. Een topwagen met een eigen persoonlijkheid, maar die de technische flair en esthetische finesse van deze uitzonderlijke concept car moest missen.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De unieke coupé en cabrio zullen de laatste Lamborghini-modellen zijn met een puur atmosferische V12.
De Super Seven 600 en Super Seven 2000 maakten hun Europese debuut op Rétromobile in Parijs.
In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!
Een exclusieve Française die maar liefst € 9.792.500 opbracht!